120 Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής Θεσσαλονίκης

Σκοπός

Σκοπός αυτού του Τμήματος είναι η ανάδειξη επιστημόνων ικανών να καλύπτουν τις ανάγκες της εκπαίδευσης σε προσωπικό για την διδασκαλία των μαθημάτων της Φιλοσοφίας και της Παιδαγωγικής.

Διάρκεια & Περιεχόμενο Σπουδών

Το Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής περιλαμβάνει 2 τομείς:

τον Τομέα Φιλοσοφίας, και
τον Τομέα Παιδαγωγικής

Η ελάχιστη δυνατή διάρκεια των σπουδών είναι οχτώ (8) εξάμηνα. Μέγιστη επιτρεπόμενη διάρκεια των σπουδών δεν καθορίζεται από το Νόμο.

Το πρόγραμμα σπουδών απαιτεί συνολικά για τη λήψη του πτυχίου, ως ελάχιστο αριθμό διδακτικών μονάδων εκατόν εξήντα (160) διδακτικές μονάδες (Δ.Μ.) .
Οι παραπάνω διδακτικές μονάδες κατανέμονται σε δύο κύκλους σπουδών. Οι κύκλοι αυτοί καθορίζονται από την ειδίκευση που επιλέγει ο φοιτητής (φιλοσοφικό ή παιδαγωγικό κύκλο μαθημάτων επιστημονικής κατάρτισης), την οποία δηλώνει στη Γραμματεία του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής στην αρχή του 5ου ή 6ου εξαμήνου.

Επαγγελματικές Διέξοδοι

Οι πτυχιούχοι μπορούν να καλύψουν θέσεις εργασίας σε τομείς ανάλογους με τις σπουδές και την εξειδίκευση τους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μπορούν να απασχοληθούν στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα: στην Εκπαίδευση και την Κατάρτιση, σε ιδρύματα και υπηρεσίας κοινωνική μέριμνας.

Πρόγραμμα Σπουδών

Πρόγραμμα Διδασκαλίας Προπτυχιακών Μαθημάτων Τομέα Φιλοσοφίας

- Χειμερινό εξάμηνο -

Ι. Μαθήματα Κορμόυ (Υποχρεωτικά)

α. Συστηματική Φιλοσοφία

Εισαγωγή στη φιλοσοφία
Εισαγωγή στη μεταφυσική
Εισαγωγή στις θεωρίες της γνώσης: Πραγματισμός Ορθολογισμός-Εμπειρισμός
Φιλοσοφία της επιστήμης
Πολιτική φιλοσοφία
Αισθητική και φιλοσοφία της τέχνης
Φιλοσοφία των κοινωνικών επιστημών

β. Ιστορία της Φιλοσοφίας

Εισαγωγή στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής
Θέματα φιλοσοφίας της ιστορίας

ΙΙ. Μαθήματα Κατεύθυνσης ή Προσανατολισμού (Κατ' επιλογή υποχρεωτικά)

α. Συστηματική Φιλοσοφία

Eισαγωγή στη σκέψη του Berkeley
Ζητήματα διαλεκτικής
Η φιλοσοφία των σωκρατικών σχολών
Θεωρία της φαντασίας (Αριστοτέλης, Descartes, Spinoza, Kant, Corbin)
Το ζήτημα της προοπτικής από την Αναγέννηση ως την ηλεκτρονική εποχή
Πλάτων, «Φαίδρος»
Νεότερη ηθική φιλοσοφία: Hume-Bentham-Mill
Φιλελεύθεροι στοχαστές του 19ου αιώνα

β. Ιστορία της Φιλοσοφίας

Η πολιτική σκέψη στη Γαλλία του 18ου αιώνα
Προεπαναστατικά και μετεπαναστατικά ρεύματα στη Γαλλία
Θέματα από τη φιλοσοφία του David Hume

- Εαρινό εξάμηνο -

Ι. Μαθήματα Κορμού

α. Συστηματική Φιλοσοφία
Εισαγωγή στη φιλοσοφία
Εισαγωγή στην οντολογία
Φιλοσοφία της επιστήμης
Φιλοσοφική Ανθρωπολογία
Ηθική και πολιτική φιλοσοφία
Αισθητική και φιλοσοφία της τέχνης
Φιλοσοφία των κοινωνικών επιστημών

β. Ιστορία της Φιλοσοφίας

Ιστορία των αισθητικών θεωριών των νεότερων Χρόνων
Η φιλοσοφία του Hegel

ΙΙ. Μαθήματα Κατεύθυνσης ή Προσανατολισμού (Κατ' επιλογή υποχρεωτικά)

α. Συστηματική Φιλοσοφία

Αριστοτέλης, "Περί Ποιητικής"
Αρχαίος ελληνικός σκεπτικισμός
Φιλοσοφία και λογοτεχνία
Φαντασία και γνώση στον Spinoza
Φιλοσοφία και κινηματογράφος
Αριστοτελική φιλοσοφία της φύσης
Η φιλοσοφία του Επικούρου
G.W.F. Hegel, "Η επιστήμη της λογικής"
Θέματα από την ηθική και πολιτική φιλοσοφία του Αριστοτέλη

β. Ιστορία της Φιλοσοφίας

Νεότερη και σύγχρονη πολιτική φιλοσοφία
Η διαμόρφωση των σοσιαλιστικών θεωριών
Το κοινωνικό συμβόλαιο (18ος, 19ος, 20ος αιώνας)

Πρόγραμμα Διδασκαλίας Προπτυχιακών Μαθημάτων του Τομέα Παιδαγωγικής

- Χειμερινό εξάμηνο -

Ι. Μαθήματα Κορμόυ (Υποχρεωτικά)

Εισαγωγή στην Παιδαγωγική (με ασκήσεις)
Ψυχολογικές Προϋποθέσεις της Αγωγής
Ψυχολογικές Προϋποθέσεις της Αγωγής Ι
Σχολική Παιδαγωγική Ι
Σχολική Παιδαγωγική ΙΙ
Μεθοδολογία της Παιδαγωγικής Έρευνας

ΙΙ. Μαθήματα Ειδίκευσης

Α' Κατ' επιλογήν υποχρεωτικά

Θεωρία και Μεθοδολογία Διδασκαλίας
Προγράμματα διδασκαλίας και Παιδαγωγική της Ειρήνης
Μικροδιδασκαλίες
Μεθοδολογία Παιδαγωγικής Έρευνας
Ποιοτική Παιδαγωγική Έρευνα
. Ιστορία της εκπαίδευσης
Τομές στην Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης (19ος και 20ός αιώνας)
Προσεγγίσεις στην έρευνα της τοπικής εκπαιδευτικής Ιστορίας (με ασκήσεις)
. Παιδαγωγική Κοινωνιολογία
Εκπαίδευση και φύλο

5. Συγκριτική Παιδαγωγική
Θέματα Συγκριτικής Παιδαγωγικής
Σύγκριση προγραμμάτων διδασκαλίας Ελλάδας και Γερμανίας

6. Εκπαίδευση Ενηλίκων
Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση
Κοινωνιολογία της Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης

Β΄ Μαθήματα επιλογής
Ειδική Αγωγή
Θέματα Ειδικής Αγωγής ΙΙ
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Στόχοι και κατευθύνσεις στη διαπολιτισμική εκπαίδευση

ΙΙΙ. Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση

Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)
Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)
Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)

- Εαρινό εξάμηνο -

Ι. Μαθήματα Κορμόυ (Υποχρεωτικά)

Φιλοσοφικές και Ψυχολογικές Προϋποθέσεις της Αγωγής
Ψυχολογικές Προϋποθέσεις της Αγωγής ΙΙ
Κοινωνιολογική Θεμελίωση της Αγωγής
Θέματα Κοινωνικοποίησηςκαι Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Θέματα Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
Ιστορία της Εκπαίδευσης και της Αγωγής
Σταθμοί στην Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης
Ιστορία της Αγωγής

ΙΙ. Μαθήματα Ειδίκευσης

Α' Κατ' επιλογήν υποχρεωτικά
Θεωρία και Μεθοδολογία Διδασκαλίας
Οι πολιτισμικές σπουδές στο σχολείο
Μικροδιδασκαλίες
Μεθοδολογία Παιδαγωγικής Έρευνας
Εισαγωγή στη χρήση Η/Υ με εφαρμογές στις Κοινωνικές Επιστήμες
Ιστορία της Εκπαίδευσης
Προσεγγίσεις στην Ιστορία της γυναικείας εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Παιδαγωγική Κοινωνιολογία
Το παιδαγωγικό έργο του Basil Bernstein
Συγκριτική Παιδαγωγική
H Συγκριτική Παιδαγωγική ως πεδίο της Παιδαγωγικής Επιστήμης
Εκπαίδευση Ενηλίκων και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση
Επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών
Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση. Διαβίου μάθηση: θεωρία και πράξη

Β' Μαθήματα επιλογής

Σχολική Παιδαγωγική
Διοίκηση της σχολικής μονάδας
Εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών
Ειδική Αγωγή
Θέματα Ειδικής Αγωγής ΙΙΙ (Μαθησιακές δυσκολίες)

ΙΙΙ. Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση

Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)
Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)
Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)