128 Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθήνας

Σκοπός

Τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, σκοπό έχουν την ανάδειξη επιστημόνων που θα καλύψουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας.

Διάρκεια & Περιεχόμενο Σπουδών

Η διάρκεια σπουδών είναι 8 εξάμηνα και περιλαμβάνει πρακτική εξάσκηση που είναι υποχρεωτική. Τα μαθήματα κάθε έτους διδάσκονται σε 2 εξάμηνα. Οι εξετάσεις διενεργούνται 3 φορές το χρόνο.

Επαγγελματικές Διέξοδοι

Οι πτυχιούχοι μπορούν να καλύψουν θέσεις εργασίας σε τομείς ανάλογους με τις σπουδές και την εξειδίκευση τους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μπορούν να απασχοληθούν στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα: στη Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ως δάσκαλοι, στις υπηρεσίες της Λαϊκής Επιμόρφωσης, σε ερευνητικά κέντρα, σε προγράμματα αλφαβητισμού ειδικών ομάδων της χώρας, σε ειδικά σχολεία, στην παιδαγωγική έρευνα, στην ειδική αγωγή μετά από 5 χρόνια υπηρεσίας στην εκπαίδευση και διετή μετεκπαίδευση.

Πρόγραμμα Σπουδών

Οι φοιτητές υποχρεούνται να εξετασθούν επιτυχώς σε 49 μαθήματα: 37 υποχρεωτικά και 12 επιλογής.

1. Υποχρεωτικά μαθήματα

Ως υποχρεωτικά μαθήματα χαρακτηρίζονται τα μαθήματα, των οποίων η παρακολούθηση και η επιτυχής εξέταση θεωρείται απαραίτητη για το σύνολο των φοιτητών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε.
Τα υποχρεωτικά μαθήματα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Στα αυστηρώς υποχρεωτικά και στα κυμαινόμενα. Από τα κυμαινόμενα μαθήματα κάθε φοιτητής υποχρεούται να πάρει έναν αριθμό μαθημάτων που καθορίζεται από τη Γ.Σ. του Τμήματος. Ο φοιτητής δεν μπορεί να αντικαταστήσει τα κυμαινόμενα μαθήματα που επέλεξε.

2. Επιλεγόμενα μαθήματα

Ως επιλεγόμενα μαθήματα (ή μαθήματα επιλογής) χαρακτηρίζονται τα μαθήματα, από τα οποία ο φοιτητής πρέπει να επιλέξει ορισμένα, ώστε να συμπληρώσει τον απαραίτητο αριθμό μαθημάτων και ελάχιστο αριθμό δ.μ., που απαιτούνται για την απόκτηση του πτυχίου. Ο φοιτητής είναι ελεύθερος να επιλέξει μαθήματα αυτού του τύπου, ανάλογα με τα προσωπικά του ενδιαφέροντα.

Πρακτική ’σκηση Φοιτητών

Με τα ΅αθή΅ατα Διδακτική Μεθοδολογία Ι και ΙΙ συνδέονται άρρηκτα και οι δυο πρώτες φάσεις της Πρακτικής ’σκησης των φοιτητών στα Δη΅οτικά Σχολεία, σκοπός της οποίας είναι να φέρει σε ά΅εση επαφή τους φοιτητές ΅ε τη διδακτική πράξη, όχι ΅όνο σε επίπεδο ανάλυσης διδακτικών σχη΅άτων και προσεγγίσεων αλλά και σε επίπεδο εφαρ΅ογής τους. Οι δυο πρώτες φάσεις της Πρακτικής άσκησης των φοιτητών
πραγ΅ατοποιούνται κάθε Πέ΅πτη 8 π.΅. - 2 ΅.΅. κατά το Ε και ΣΤ εξά΅ηνο φοίτησης αντίστοιχα σε καθορισ΅ένα Δη΅οτικά Σχολεία και
περιλα΅βάνουν:
α) συστη΅ατικές παρακολουθήσεις διδασκαλιών,
β) δοκι΅αστικές διδασκαλίες, και
γ) συζήτηση επί των παρακολουθήσεων και των διδασκαλιών ΅ε ευθύνη έ΅πειρων αποσπασ΅ένων δασκάλων.
Ταυτόχρονα ΅ε τη γενική θεώρηση και εφαρ΅ογή της διδασκαλίας οι φοιτητές εκπονούν ερευνητική ΅ελέτη σε θέ΅α της διδακτικής πράξης, που επιλέγουν και επεξεργάζονται ατο΅ικά ή ανά ζεύγη ή σε ολιγο΅ελείς ο΅άδες, και το οποίο διακρίνεται στο θεωρητικό (Ε εξά΅ηνο) και στο ερευνητικό ΅έρος (ΣΤ εξά΅ηνο).
Η τρίτη φάση της Πρακτικής ’σκησης των φοιτητών πραγ΅ατοποιείται κατά το Ζ΄ και Η΄ εξά΅ηνο ΅ε ευθύνη των καθηγητών των ειδικών γνωστικών αντικει΅ένων, η δε τέταρτη φάση της, η οποία συνίσταται σε αυτοδύνα΅η εβδο΅αδιαία διδασκαλία των φοιτητών στα Δη΅οτικά Σχολεία, διεξάγεται στο τέλος του Η εξα΅ήνου ΅ε ευθύνη της Συντονιστικής Επιτροπής Πρακτικών Ασκήσεων του Τ΅ή΅ατος.

Μαθήματα ανά Τομέα

Α. ΤΟΜΕΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ

Υποχρεωτικά μαθήματα

θεωρίες της Αγωγής, Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Ψυχοκοινωνιολογία της Σχολικής Τάξης, Συγκριτική Παιδαγωγική, Διδακτική Μεθοδολογία & Πράξη Ι, Διδακτική Μεθοδολογία & Πράξη II, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Κυμαινόμενα μαθήματα (Επιλέγονται 4 Μαθήματα) Φιλοσοφία της Παιδείας, Εκπαιδευτικά Προβλήματα & Εκπαιδευτική Πολιτική, Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης, Οργάνωση & Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Μεθοδολογία της Παιδαγωγικής Έρευνας & Στοιχεία Στατιστικής στην Εκπαίδευση, Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας, Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση: Μια Πρόκληση για την Εκπαίδευση, Ψυχοκοινωνικά Προβλήματα στο Σχολείο, Μεθοδολογία Κοινωνικής Έρευνας.

Μαθήματα Επιλογής

Παρώθηση - Ενθάρρυνση και Διαπροσωπικές Σχέσεις στην Σχολική Τάξη, Κοινωνιολογία του Ελληνικού Εκπαιδευτικού Συστήματος, Η Εκπαίδευση στη Νέα Ευρώπη, Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση, Λαϊκή Επιμόρφωση, Αναλυτικά Προγράμματα & Σχολικά Εγχειρίδια, Σχολική Παιδαγωγική: Κοινωνικοποίηση και Εκπαίδευση - Ψυχοκοινωνιολογικές Ερευνες, Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών - Μικροδιδασκαλία, Διαπολιτισμική Παιδαγωγική - Διδακτική, Ανοιχτή από Απόσταση Εκπαίδευση: Πολιτικές και Διεθνής Πρακτική, Ευρωπαϊκή & Διεθνής Διάσταση στην Εκπαίδευση με Έμφαση στο Δημοτικό Σχολείο, Η Εξέλιξη στην Εκπαίδευση των Δασκάλων στην Ελλάδα Ι: από τα Διδασκαλεία στις Παιδαγωγικές Ακαδημίες 1834-1933, Η Εξέλιξη στην Εκπαίδευση των Δασκάλων στην Ελλάδα II: από τις Παιδαγωγικές Ακαδημίες στα Παιδαγωγικά Τμήματα 1934-1984, Κοινωνικοποίηση & Υγεία του Παιδιού, Εκπαίδευση & Οικονομική Ανάπτυξη, Πολιτική Ιστορία της Ευρωπαϊκής Εκπαίδευσης, Παιδαγωγική της Λογοτεχνίας Ι, Τα Βιβλία Πρώτης Ανάγνωσης (Αλφαβητάρια) και τα Αναγνωστικά: Παιδαγωγική Διάσταση, Προσωπογραφία της Ελληνικής Παιδαγωγικής Επιστήμης, Προβλήματα Διεθνούς Εκπαίδευσης: Η Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση σε Χώρες Μέλη της Ε.Ε., θέματα Πολιτικής Κοινωνικοποίησης στα Πλαίσια του Σχολείου: Συγκριτικές Διεθνείς Διαστάσεις.

Β. ΤΟΜΕΑΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

Υποχρεωτικά μαθήματα

Εξελικτική Ψυχολογία Ι, Παιδαγωγική Ψυχολογία Ι, Παιδαγωγική Ψυχολογία II, Ψυχοπαιδαγωγική Συμβουλευτική & Επαγγελματικός Προσανατολισμός, Ειδική Αγωγή Ι. Κυμαινόμενα μαθήματα (Επιλέγονται 4 Μαθήματα) Φιλοσοφία της Παιδείας, Εκπαιδευτικά Προβλήματα & Εκπαιδευτική Πολιτική, Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης, Οργάνωση & Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Μεθοδολογία της Παιδαγωγικής Έρευνας & Στοιχεία Στατιστικής στην Εκπαίδευση, Μαθησιακές Δυσκολίες, Κοινωνική Ψυχολογία, Ψυχολογία της Προσωπικότητας, Ψυχοφυσιολογία της Ανθρώπινης Συμπεριφοράς, Διαταραχές του Λόγου & της Ομιλίας στη Γλωσσική Εξέλιξη του Παιδιού, Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση: Μια Πρόκληση για την Εκπαίδευση, Ψυχοκοινωνικά Προβλήματα στο Σχολείο, Μεθοδολογία Κοινωνικής Έρευνας.

Μαθήματα Επιλογής

Εξελικτική Ψυχολογία II, Ειδική Αγωγή II, Αγωγή του Λόγου & της Ομιλίας,

Κοινωνιολογία των Ρόλων των Δύο Φύλων, Διαφυλικές Σχέσεις & Φεμινιστικό Κίνημα, Ψυχοπαιδαγωγική, Ψυχομετρική, Γνωστική Ανάπτυξη, Ψυχολογία Ατομικών Διαφορών, Ψυχοπαθολογία & Ψυχική Υγιεινή του Παιδιού, Ναρκωτικές Ουσίες στην Παιδική και Εφηβική Ηλικία, Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση.

Γ. ΤΟΜΕΑΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

Υποχρεωτικά μαθήματα

Νεοελληνική Γλώσσα Ι, Νεοελληνική Γλώσσα II, Νεοελληνική Φιλολογία Ι, Παιδική Λογοτεχνία, θεατρολογία Ι: θέατρο για Παιδιά και Νέους/ θέατρο & στην Εκπαίδευση, Διδακτική Γλώσσας & Κειμένων Ι, Εισαγωγή στη Λαογραφία, Νεότερη Ελληνική Ιστορία Ι, Διδακτική Ορθοδόξου Χριστιανικής Αγωγής. Κυμαινόμενα μαθήματα (Επιλέγεται 1 Μάθημα) Νεοελληνική Φιλολογία, Νεότερη Ελληνική Ιστορία II, Διδακτική Γλώσσας & Κειμένων II, Εισαγωγή στη θρησκειολογία & Ιστορία των θρησκευμάτων. Μαθήματα Επιλογής Ψυχολογία της θρησκείας, Δημοκρατικά Πολιτεύματα: Η Ιστορική Συγκρότηση & τα Σύγχρονα Προβλήματα της Δημοκρατίας, Κοινωνικό Κράτος, Σύγχρονες Κοινωνικές Πολιτικές & Νέα Κοινωνικά Δικαιώματα, Νεότερα Φιλοσοφικά Ρεύματα, Παραστατικά Έθιμα & θεατρικός Αυτοσχεδιασμός, Νεοελληνική Γλώσσα III, Λογοτεχνία & Εκπαίδευση, Κοινωνική Λαογραφία Ι & II, Φυσική Αγωγή Ι, Φιλολογική Λαογραφία II, θεατρολογία II: Νεοελληνικό θέατρο & Κοινωνία, θεατρολογία III: Εισαγωγή στο θέατρο - Ιστορία του Νεοελληνικού θεάτρου, Εικαστική Αγωγή Ι & II, Μουσική Παιδεία Ι & II, Αρχαία Ελληνική Μεθοδολογία & Ιστορία, Ιστορία & η Διδακτική της, Μεσαιωνική Ελληνική Ιστορία Ι & II, Τοπική Αυτοδιοίκηση στο Ελληνικό Κράτος, Γενική Τοπική Ιστορία, οι Πηγές και η Μελέτη τους, Η Γλώσσα των Αναγνωστικών του Δημοτικού Σχολείου, Η Παιδεία Ομογενών του Εξωτερικού, Η Διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας ως Μητρικής σε Ξενόγλωσσο Περιβάλλον, Η Διδασκαλία της Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας, Η Γλώσσα της Παιδικής Λογοτεχνίας, Τύποι Σύγχρονων Κοινωνικών & Πολιτικών Δικαιωμάτων, Νεοελληνική Φιλολογία III, Σύγχρονη Πεζογραφία, Νεότερη Ελληνική Ιστορία II Αισθητική Αγωγή Ι & II.

Δ. ΤΟΜΕΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Μαθηματικά Ι, Μαθηματικά II, Διδακτική των Μαθηματικών Ι, Διδακτική των Μαθηματικών II, Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Κυμαινόμενα Μαθήματα (Επιλέγεται 1 μάθημα) Εξέλιξη της Μαθηματικής Επιστήμης (Ιστορικές Ρίζες των Στοιχειωδών Μαθηματικών Ι), Εξέλιξη της Μαθηματικής Επιστήμης (Ιστορικές Ρίζες των Στοιχειωδών Μαθηματικών II), θεωρία Αριθμών, Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Πληροφορική.

Μαθήματα Επιλογής

Ειδικά θέματα Βιολογίας, Αγωγή Υγείας, Ιστορία, Μεθοδολογία, Επιστημολογία και Φιλοσοφία των Φυσικών Επιστημών, Η Φυσική μέσα από το Πείραμα Ι & II, Χρήση Οπτικοακουστικών Μέσων, Ειδικά θέματα Χημείας, Συγκριτική θεώρηση και Διδασκαλία Φυσικών Επιστημών.

Ε. ΤΟΜΕΑΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Φυσική Ι, Φυσική II, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση & Οικολογία - Τεχνολογία & Περιβάλλον, Διδακτική Φυσικών Επιστημών. Κυμαινόμενα Μαθήματα Βιολογία, Τεχνολογία στην Εκπαίδευση, Ο Κόσμος μας.

Μαθήματα Επιλογής

Προγραμματισμός Η/Υ, Μαθηματικά III, Βασικές Έννοιες της Γεωμετρίας, Περιγραφική Στατιστική Ι & II, Στατιστική και θεωρία Πιθανοτήτων, Μαθηματικός Προγραμματισμός, Ειδικά θέματα Διδακτικής Μαθηματικών Ι & II, Διοίκηση Κινδύνου στην Εκπαίδευση Ι & II, Εκπαιδευτικό Λογισμικό, Οικονομία της Εκπαίδευσης, Μαθηματικά Μοντέλα - Παραγωγικότητα και Ανάπτυξη στην Εκπαίδευση, Οικονομική Μεγέθυνση και Κοινωνική Ευημερία.