138 Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών Κρήτης (Ρέθυμνο)

Σκοπός

Το Τμήμα έχει σκοπό την ανάδειξη επιστημόνων ικανών να καλύψουν τις ανάγκες της εκπαίδευσης σε μαθήματα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας και Κοινωνιολογίας.

Επαγγελματικές Διέξοδοι

Οι απόφοιτοι του Τμήματος έχουν πτυχίο Φιλοσοφικής Σχολής και έχουν, καταρχήν, τις δυνατότητες απασχόλησης ενός φιλολόγου:
Καθηγητές στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Δημόσια και Ιδιωτική), χωρίς την υποχρέωση να κατέχουν το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας
Καθηγητές/Εκπαιδευτές σε διάφορες Σχολές (Ι.Ε.Κ., Κ.Ε.Κ., Σχολές του Ο.Α.Ε.Δ., Σχολή τουριστικών Επαγγελμάτων, Σχολές Ενόπλων Δυνάμεων, Σχολή Αστυνομίας, Σχολή Νοσηλευτικής κά.)
Σε εργασίες με φιλολογικό περιεχόμενο: επιμέλεια βιβλίων, μετάφραση κά.
Σε Βιβλιοθήκες και Αρχεία
Σε Εφημερίδες και περιοδικά
Σε εκδοτικούς οίκους και οργανισμούς (εκδόσεις, επιμέλεια εκδόσεων)
Σε Ερευνητικά Κέντρα ή Ινστιτούτα
Επιπλέον, ανάλογα με την κατεύθυνση των σπουδών τους και στο πλαίσιο της διεπιστημονικής τους κατάρτισης (μετά από μεταπτυχιακές σπουδές) μπορούν να εργασθούν:
Ως Σύμβουλοι Αγωγής στα Υπουργεία Υγείας, Παιδείας, Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και άλλους κρατικούς φορείς, καθώς και σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Ως Κοινωνιολόγοι
Σε Ιδρύματα προστασίας του παιδιού
Σε Κέντρα Ερευνών

Πρόγραμμα Σπουδών

Το Τμήμα χορηγεί ενιαίο πτυχίο με δύο κατευθύνσεις: (1) Φιλοσοφίας, (2) Θεωρίας και Μεθοδολογίας των Κοινωνικών Επιστημών. Ο φοιτητής οφείλει να επιλέξει μία από τις δύο κατευθύνσεις μετά το τέλος του δεύτερου έτους σπουδών. Ο φοιτητής αποκτά το πτυχίο του Τμήματος μετά από επιτυχή εξέταση σε πενήντα δύο (52) τρίωρα μαθήματα, που κατανέμονται σε οκτώ (8) εξάμηνα σπουδών. Τα μαθήματα αυτά εντάσσονται σε τρεις βαθμίδες:

α) Παραδόσεις: παρουσιάζεται εποπτικά μια ευρεία περιοχή ενός γνωστικού αντικειμένου και ο σχετικός μ'αυτήν επιστημονικός προβληματισμός.

β) Σεμινάρια: οι φοιτητές, με τις οδηγίες του διδάσκοντος, ερευνούν ένα ειδικό θέμα με τή βοήθεια της σχετικής βιβλιογραφίας και παρουσιάζουν και συγγράφουν εργασία.

γ) Ασκήσεις: (1) ανάγνωση και σχολιασμός θεωρητικών κειμένων. (2) Διδακτική άσκηση: παρακολουθήσεις μαθημάτων και διδασκαλία σε σχολεία του Ρεθύμνου. (3) Επιτόπια έρευνα στο πλαίσιο των μαθημάτων κοινωνιολογίας και ψυχολογίας.

Ο φοιτητής αποκτά πτυχίο του Τμήματος μετά την επιτυχή εξέταση σε πενήντα δύο (52) τρίωρα μαθήματα, που κατανέμονται σε οκτώ (8) εξάμηνα σπουδών. Έξι από τα μαθήματα αυτά είναι σεμινάρια. Προϋπόθεση για τη συμμετοχή του φοιτητή στα σεμινάρια, είναι να γνωρίζει μία ξένη γλώσσα και να έχει γνώση σχετική με το αντικείμενο του σεμιναρίου.

Στο Τμήμα ΦΚΣ ισχύει ο θεσμός της προαιρετικής διπλωματικής εργασίας. Η διπλωματική αυτή εργασία μπορεί να επιλεγεί στην αρχή του τέταρτου έτους σπουδών και ισοδυναμεί με τρία 3ωρα μαθήματα (ένα σεμινάριο και δύο παραδόσεις). Κατά συνέπεια, για τους φοιτητές που επιλέγουν τη διπλωματική εργασία ο αριθμός μαθημάτων μειώνεται σε 49.

Α΄ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΟΡΜΟΥ (29)

(υποχρεωτικά για όλους τους φοιτητές του Τμήματος)

Ι. Μαθήματα από το Τμήμα ΦΚΣ (14) (υποχρεωτικές παραδόσεις)

1 Εισαγωγή στη φιλοσοφία (Μεταφυσική-Γνωσιοθεωρία)
2 Φιλοσοφία της επιστήμης
3 Λογική
4 Ηθική φιλοσοφία
5 Πολιτική και κοινωνική φιλοσοφία
6 Ιστορία της αρχαία ελληνικής φιλοσοφίας
7 Ιστορία της νεότερης φιλοσοφίας
8 Κοινωνιολογία
9 Κοινωνική θεωρία
10 Επιστημολογία των κοινωνικών επιστημών
11 Κοινωνιολογία ή ιστορία της εκπαίδευσης
12 Ψυχολογία Ι
13 Ψυχολογία ΙΙ
14 Διδακτική μεθοδολογία

ΙΙ. Μαθήματα από τα άλλα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής (11) (υποχρεωτικά επιλογής)

Κλασική φιλολογία

Αρχαία Ελληνική Θεματογραφία
Αρχαία Ελληνική Φιλολογία και Λατινική Φιλολογία
Βυζαντινή & νεοελληνική φιλολογία
Εισαγωγή στη νεοελληνική φιλολογία
Βυζαντινή και νεοελληνική φιλολογία
Ιστορία
Αρχαία Ιστορία
Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία
Νεότερη Ιστορία
Γλωσσολογία
Θεωρητική Γλωσσολογία

ΙΙΙ. Ξενόγλωσση γραμματεία και Ορολογία (4)

Β΄ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ (23)

Ι. Κατεύθυνση Φιλοσοφίας

1. Μαθήματα Τομέα Φιλοσοφίας: 16 (ελεύθερης επιλογής) -τα 5 Σεμινάρια
2. Μαθήματα ελεύθερης επιλογής: 7 (από οποιοδήποτε Τμήμα) -το 1 Σεμινάριο

ΙΙ. Κατεύθυνση Θεωρίας και Μεθοδολογίας των Κοινωνικών Επιστημών

1. Μαθήματα Τομέα Θεωρίας και Μεθοδολογίας των Κοινωνικών Επιστημών: 16 (ελεύθερης επιλογής) -τα 5 Σεμινάρια
2. Μαθήματα ελεύθερης επιλογής: 7 (από οποιοδήποτε Τμήμα) -το 1 Σεμινάριο

Κατάλογος Μαθημάτων

ΤΟΜΕΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΟΡΜΟΥ (Υποχρεωτικές παραδόσεις)

Εισαγωγή στη Φιλοσοφία (Μεταφυσική - γνωσιοθεωρία)
Φιλοσοφία της επιστήμης
Λογική
Ηθική φιλοσοφία
Πολιτική και Κοινωνική φιλοσοφία
Ιστορία της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας
Ιστορία της νεότερης φιλοσοφίας

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

Ασκήσεις (ανάλυση και ερμηνεία φιλοσοφικών κειμένων)

ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ - ΓΝΩΣΙΟΘΕΩΡΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΑ

Παραδόσεις
Σεμινάρια
Μεταφυσική και οντολογία
Γνωσιοθεωρία
Φιλοσοφία της γλώσσας
Φιλοσοφία του νου
Φιλοσοφία της θρησκείας
Φιλοσοφία της επιστήμης
Ιστορία της επιστήμης
Φιλοσοφία των μαθηματικών
Φιλοσοφία της φυσικής
Φιλοσοφία της βιολογίας
Φιλοσοφία της ψυχολογίας
Φιλοσοφία της οικονομίας
Φιλοσοφία των κοινωνικών επιστημών

ΛΟΓΙΚΗ

Φιλοσοφία της λογικής
Κλασική λογική
Συμβολική λογική
Μαθηματική λογική
Φιλοσοφική λογική
Επαγωγική λογική
Λογική των πιθανοτήτων

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

Ηθική φιλοσοφία
Κανονιστική ηθική
Μεταηθική
Σύγχρονες ηθικές θεωρίες
Εφαρμοσμένη ηθική
Πολιτική φιλοσοφία
Κοινωνική φιλοσοφία
Φιλοσοφία του δικαίου
Φιλοσοφία της τέχνης - Αισθητική
Φιλοσοφία της λογοτεχνίας
Φιλοσοφία της ιστορίας
Φιλοσοφία του πολιτισμού
Φιλοσοφία της παιδείας
Φιλοσοφία της τεχνολογίας
Φιλοσοφική ανθρωπολογία
Φιλοσοφία και οικολογία
Επίκαιρα φιλοσοφικά προβλήματα

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

α. Αρχαία ελληνική φιλοσοφία

Θέματα αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας
Προσωκρατικοί
Σοφιστική - Σωκράτης
Σωκρατικοί - Φιλοσοφικές σχολές 4ου αιώνα
Πλάτων και Ακαδημία
Αριστοτέλης και Περίπατος
Ελληνιστική φιλοσοφία
Φιλοσοφία της ύστερης αρχαιότητας

β. Μεσαιωνική φιλοσοφία

Ιστορία και θέματα μεσαιωνικής φιλοσοφίας
Φιλοσοφία των Πατέρων
Βυζαντινή φιλοσοφία
Δυτική μεσαιωνική φιλοσοφία
Αραβική και ιουδαϊκή φιλοσοφία

γ. Φιλοσοφία της Αναγέννησης

Θέματα φιλοσοφίας της Αναγέννησης
Ανθρωπισμός, Πλατωνισμός, Σκεπτικισμός
Ficino, Mirandola, Machiavelli, Bruno, More, Montaigne

δ. Φιλοσοφία των Νεοτέρων Χρόνων

Θέματα νεότερης φιλοσοφίας
Ορθολογισμός: Descartes, Spinoza, Leibniz
Εμπειρισμός: Fr. Bacon, Hoppes, Locke, Berkeley, Hume
Διαφωτισμός
Kant
Ρομαντισμός, Γερμανικός ιδεαλισμός (Fichte, Schelling, Hegel), Εγελιανισμός
Marx, Θετικισμός (Αγγλικός & Γαλλικός), Αμερικανικός Πραγματισμός, Ωφελιμισμός
Νεοκαντιανισμός, Ιστορισμός, Εξελικτικισμός, Φιλοσοφία της ζωής, Υπαρξισμός, Φιλοσοφική Ερμηνευτική
Νεοελληνική φιλοσοφία

ε. Σύγχρονα φιλοσοφικά ρεύματα

Σύγχρονα φιλοσοφικά ρεύματα
Φαινομενολογία
Λογικός Θετικισμός, Αναλυτική Φιλοσοφία
Πραγματισμός
Φιλοσοφία της ζωής
Υπαρξισμός
Μαρξισμός
Κριτική θεωρία
Φιλοσοφική Ερμηνευτική
Φιλοσοφίες του εξωευρωπαϊκού χώρου

ΤΟΜΕΑΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ι: Στοιχεία μεθοδολογίας, αντίληψη, μνήμη, μάθηση, ψυχολογικές μετρήσεις, κ.ά.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία ΙΙ: Ιστορία, κλάδοι, στοιχεία ψυχοπαθολογίας, Κοινωνική Ψυχολογία, Εξελικτική, κ.ά.
Τα δύο μαθήματα είναι υποχρεωτικά και προαπαιτούμενα για όλα τα μαθήματα ψυχολογίας.
Εισαγωγή στην κλινική ψυχολογία (I, II)
Διαμόρφωση προσωπικότητας-Προσαρμογή
Φυσιολογία της συμπεριφοράς I
Φυσιολογία της συμπεριφοράς II
Εισαγωγή στις γνωστικές λειτουργίες
Εισαγωγή στην κοινωνική ψυχολογία
Εξελικτική ψυχολογία I
Εξελικτική ψυχολογία II
Εφηβεία
Διαφορές φύλων
Ψυχολογία σχολικής ηλικίας
Αντίληψη
Δημιουργικότητα και γνωστική διαδικασία
Μνήμη
Παλιές και σύγχρονες απόψεις για τη διαμόρφωση εννοιών
Γνωστική Ψυχολογία: Θεωρίες για τη γνωστική ανάπτυξη
Μάθηση
Μάθηση: Παλιές και σύγχρονες προσεγγίσεις
Ψυχολογία της μάθησης
Θεωρίες της προσωπικότητας
Ψυχοδυναμική ανθρωπίνων σχέσεων
Θέματα κοινωνικής ψυχολογίας
Κοινότητα και ψυχική υγεία
Ψυχολογία ατομικών διαφορών: Ψυχολογικές μετρήσεις
Αυτοαντίληψη: Θεωρητικές και εμπειρικές προσεγγίσεις
Ψυχολογία της εργασίας
Κίνητρα προς εργασία
Μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας στην ψυχολογία
Εργαστήριο εφαρμοσμένων μεθόδων έρευνας
Ψυχοπαθολογία και προσαρμογή
Θεωρίες της οικογένειας
Θεωρίες ψυχικών διαταραχών
Φυσιολογική βάση των ψυχικών παθήσεων
Φυσιολογική βάση της μάθησης και μνήμης
Γλώσσα και σκέψη: Γνωστική και νευροψυχολογική προσέγγιση
Θέματα ψυχολογίας της γνώσης
Ψυχολογία της τέχνης
Ψυχολογία συναισθημάτων
Ψυχολογία της υγείας
Σεμινάρια
Εισαγωγή στη Γενική Κοινωνιολογία
Κοινωνιολογική θεωρία
Πολιτική Κοινωνιολογία
Μέθοδοι και τεχνικές κοινωνικής έρευνας
Κοινωνική και πολιτική επικοινωνία
Κοινωνιολογία της κουλτούρας
Κοινωνιολογία της παρέκκλισης
Κοινωνική δομή και διαστρωμάτωση
Ελληνική κοινωνία
Κοινωνιολογία της οργάνωσης
Συλλογική συμπεριφορά και δυναμική των ομάδων
Κοινωνικοποίηση
Κοινωνιολογία του δικαίου
Κοινωνικές πρακτικές, αναπαραστάσεις και ιδεολογίες
Ειδικές Κοινωνιολογίες (Κοινωνιολογία της γνώσης, Κοινωνιολογία της τέχνης, Κοινωνιολογία της θρησκείας, Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης κλπ.) Σεμινάρια
Διδακτική Άσκηση φιλολογικών μαθημάτων
Εισαγωγή στην Παιδαγωγική επιστήμη
Εισαγωγή στη φιλοσοφική παιδαγωγική
Βασικά προβλήματα θεωρίας και πράξης της παιδείας
Διδακτική μεθοδολογία
Ειδική Διδακτική φιλολογικών μαθημάτων με έμφαση στη διδακτική των αρχαίων ελληνικών και της ιστορίας
Ειδική διδακτική φιλολογικών μαθημάτων με έμφαση στη διδακτική των νέων ελληνικών
Ειδική διδακτική φιλολογικών μαθημάτω
Θεωρίες της Παιδείας
Δημιουργικότητα και γνώση
Ιστορία της Παιδείας-Εξέλιξη εκπαιδευτικών θεωριών
Ψυχοπαιδαγωγική του Σχολείου
Παιδαγωγική ψυχολογία
Εναλλακτικές μορφές μάθησης
Ψυχοδυναμική του σχολείου και της σχολικής τάξης
Σχολική Παιδαγωγική
Εκπαιδευτική αξιολόγηση
Παιδαγωγική Συμβουλευτική-Θεωρίες Συμβουλευτικής
Επαγγελματικός Προσανατολισμός
Σχολικά Αναλυτικά Προγράμματα και βιβλία
Περιβαλλοντική Αγωγή
Συγκριτική Εκπαίδευση
Εκπαίδευση και Ευρωπαϊκή Ένωση
Ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης
Εκπαιδευτική πολιτική και εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις
Γλώσσα, κοινωνία και εκπαίδευση
Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης
Σχολείο και Κοινωνία
Κοινωνιολογία του διδακτικού έργου
Συνεχιζόμενη και διά βίου εκπαίδευση
Κοινωνικές ανισότητες στην εκπαίδευση
Εκπαιδευτική πολιτική και ανάπτυξη
Φιλοσοφία της Παιδείας
Εκπαιδευτική Τεχνολογία
Μεθοδολογία της παιδαγωγικής έρευνας
Εκπαιδευτική έρευνα και στατιστική
Ποιοτικές μέθοδοι της παιδαγωγικής έρευνας