142 Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θράκης (Αλεξανδρούπολη)

Σκοπός

Τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, σκοπό έχουν την ανάδειξη επιστημόνων που θα καλύψουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας.

Διάρκεια & Περιεχόμενο Σπουδών

Η διάρκεια σπουδών είναι 8 εξάμηνα και περιλαμβάνει πρακτική εξάσκηση που είναι υποχρεωτική. Τα μαθήματα κάθε έτους διδάσκονται σε 2 εξάμηνα. Οι εξετάσεις διενεργούνται 3 φορές το χρόνο. Τα τμήματα διαθέτουν βιβλιοθήκη σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή.

Επαγγελματικές Διέξοδοι

Οι πτυχιούχοι μπορούν να καλύψουν θέσεις εργασίας σε τομείς ανάλογους με τις σπουδές και την εξειδίκευση τους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μπορούν να απασχοληθούν στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα: στη Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ως δάσκαλοι, στις υπηρεσίες της Λαϊκής Επιμόρφωσης, σε ερευνητικά κέντρα, σε προγράμματα αλφαβητισμού ειδικών ομάδων της χώρας, σε ειδικά σχολεία, στην παιδαγωγική έρευνα, στην ειδική αγωγή μετά από 5 χρόνια υπηρεσίας στην εκπαίδευση και διετή μετεκπαίδευση.

Πρόγραμμα Σπουδών

Γενικές αρχές

Το πρόγραμμα μαθημάτων, που εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση του Τμήματος, είναι έργο της Επιτροπής Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος και διέπεται από τις εξής αρχές:

- Σε κάθε εξάμηνο οι φοιτητές διδάσκονται πέντε (5) "Υποχρεωτικά" μαθήματα και επιλέγουν δύο (2) από τα προτεινόμενα μαθήματα "Επιλογής".

- Ολα τα μαθήματα "Υποχρεωτικά" και "Επιλογής" διδάσκονται επί τρεις ώρες την εβδομάδα και αντιστοιχούν σε τρεις (3) διδακτικές μονάδες.

- Στο 6ο και 7ο εξάμηνο οι φοιτητές ακολουθούν μιά από τις 3 ειδικεύσεις με βάση τα μαθήματα "Επιλογής".

Συγκεκριμένα υπάρχουν τρείς ειδικεύσεις:

Ειδίκευση Ελληνικών

Ειδίκευση Ειδικής Αγωγής - Μειονοτικά Σχολεία

Ειδίκευση Φυσικομαθηματικών.

- Στο 8ο εξάμηνο οι φοιτητές αναλαμβάνουν πτυχιακή εργασία με γνωστικό αντικείμενο που εντάσσεται στην κατεύθυνση που έχουν επιλέξει στην αρχή του 6ου εξαμήνου.

- Το μάθημα της ξένης γλώσσας δεν αντιστοιχεί σε διδακτικές μονάδες. Η επιτυχία σε όλα τα μαθήματα της ξένης γλώσσας είναι απαραίτητη για την εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας.

Κωδικοποίηση: Τριάδα α β γ όπου:

το α παριστάνει το εξάμηνο που διδάσκεται το μάθημα δηλ. 1 - 8 το β δείχνει αν το μάθημα είναι υποχρεωτικό (Υ), κατ' επιλογήν (Ε), ή ξένη γλώσσα (Ξ) το γ είναι ο αύξων αριθμός

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΔΑΣΚΟΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

1ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Γενική Ψυχολογία
Εξελικτική Ψυχολογία
Εισαγωγή στην Παιδαγωγική
Αλγεβρα
Δομή της Ελληνικής Γλώσσας

Μαθήματα Επιλογής
Φυσική Αγωγή
Αισθητική Αγωγή - Εικαστικά Ι
Θεατρική Παιδεία Ι
Στοιχεία Δημοσίου Δικαίο
Θρησκειολογία
Αντισταθμιστική Αγωγή
Μουσική Παιδεία Ι
Αγωγή Υγείας
Σύγχρονη ελληνική κοινωνία
Η κοινωνική παρουσία της γυναίκας
Ξένη Γλώσσα: Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά

2ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Γνωστική Ψυχολογία
Σύνταξη και Λόγος της Νέας Ελληνικής Γλώσσας
Κοινωνιολογία
Αρχές Χημείας
Γεωμετρία

Επιλογής
Φυσική Αγωγή ΙΙ (Πρώτες Βοήθειες)
Εισαγωγή στη Φιλοσοφία
Συγκριτική Παιδαγωγική
Οργάνωση και Λειτ/ργία της Ε.Ε.
Διδακτική θρησκευτικού μαθήματος
Ιστορία Τέχνης
Θεατρική Παιδεία ΙΙ
Αισθητική Αγωγή- Εικαστικά ΙΙ
Ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική
Μουσική Παιδεία ΙΙ
Ξένη Γλώσσα: Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά

3o ΕΞΑΜΗΝΟ

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Αρχές Φυσικής
Εκπαιδευτική Ψυχολογία
Παιδική Λογοτεχνία
Εισαγωγή στην Πληροφορική

Μαθήματα Επιλογής (δύο)

Εξέλιξη των παιδαγωγικών θεωριών
Γραμμική Αλγεβρα
Πειραματική Διδασκαλία της Χημείας
Αναλυτικά Προγράμματα
Διδακτική της Ν. Ελληνικής γλώσσας
Οδύσσεια Ι: Ο Κύκλωψ
Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδακτική της ιστορίας
Πατερικά παιδαγωγικά κείμενα
Πειράματα Μηχανικής
Ξένη Γλώσσα: Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά

4ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Διδακτική Μεθοδολογία Ι
Μέθοδοι Εκπαιδ/κής Ερευνας
Κοινωνική Ψυχολογία
Εισαγωγή στη Βιολογία Ι
Νεοελληνική Λογοτεχνία

Μαθήματα επιλογής (δύο)

Εργαστηριακές ασκήσεις Βιολογίας
Ιστορία και Φιλοσοφία των Μαθηματικών
Γλωσσολογία και διδ/λία της γλώσσας
Συγκριτικό Δίκαιο της Εκπαίδευσης
Συγκριτική Παιδαγωγική ΙΙ
Φιλοσοφικά Ρεύματα
Νεότερη και Σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ιστορία
Αρχαιοελληνική ηθικοδιδακτική ποίηση
Πειράματα Ηλεκτρομαγνητισμού
Πληροφορική- εφαρμογές γραφείου
Οικολογία
Ξένη γλώσσα: Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά

5ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Διδακτική Μεθοδολογία ΙΙ
Δίκαιο της Εκπαίδευσης
Ειδική Παιδαγωγική
Διδακτική των Μαθηματικών
Εκπαιδευτική Αξιολόγηση

Μαθήματα Επιλογής (δύο)

Διδακτική Φυσικών Επιστημών
Πληροφορική - Γλώσσα LOGO
Θεωρία Ομάδων
Ειδικά Θέματα Κοσμογραφίας
Ευρωπαϊκή διάσταση στην Εκπαίδευση
Θέματα Βιολογίας
Σκέψη και γλώσσα

6ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Πρακτικές Ασκήσεις Ι επ Εποπτικό όργανο: Επιτροπή Πρ Πρακτικών Ασκήσεων
Ιστορία της Ελληνικής Εκπαίδευσης κατά την Αρχαιότητα
Ιστορία Νεότερου Ελληνισμού
Σύγχρονη θεωρία και πράξη της Παιδείας
Στοιχεία Γεωλογίας

ΕΠΙΛΟΓΗΣ (Δύο από την ίδια ειδίκευση)

Α.ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ : ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Σύγχρονες προσεγγίσεις της Παιδικής Λογοτεχνίας
Αρχαία Ελληνική Γραμματεία
Λαογραφία
Παιδαγωγικά Κείμενα

Β. EΙΔΙΚΕΥΣΗ : ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Μαθησιακές Δυσκολίες
Ψυχαναλυτική Ψυχολογία
Διδακτικά Προ/μτα Ειδικού Σχολείου
Εθνοπολιτισμικές Ομάδες, διομαδικές σχέσεις και επικοινωνία
Ειδικά Θέματα Ιστορίας της Ελληνικής Εκπαίδευσης
Εφαρμογές γνωστικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση

Γ. EΙΔΙΚΕΥΣΗ : ΦΥΣΙΚΟΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Μαθηματική Ανάλυση
Πειραματική Διδ/λία της Φυσικής
Πληροφορική: Προγραμματισμός
Πειράματα Χημείας
Στοιχεία Γεωλογίας
Εισαγωγή στα Πολυμέσα
Διδ/λία ειδικών θεμάτων αριθμητικής και Γεωμετρίας

7ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Υποχρεωτικά

Πρακτικές Ασκήσεις ΙΙ Εποπτ. όργανο: επιτροπή Π. Α.
Ποσοτική και Ποιοτική Ανάλυση Ερευν/κών Δεδομένων
Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης
Φιλοσοφία της Παιδείας
Περιβαλλοντική Αγωγή

ΕΠΙΛΟΓΗΣ (ΔΥΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)

Α. ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Θέματα διδακτικής της Παιδικής Λογοτεχνίας
Θέματα Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας
Αρχαία Ελληνική Φιλολογία
Ανάλυση του Λόγου και Επικοινωνία
Αρχαία Ελληνική Γραμματεία ΙΙ - Εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική Θρησκεία

Β. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Εκπαίδευση προικισμένων μαθητών
Διαπολιτισμική Αγωγή
Διδακτική Μεθοδ/γία στο Μειονοτικό σχολείο
Εφαρμογές στην Κοινωνική Ψυχολογία - Θεωρία και έρευνα

Γ. ΦΥΣΙΚΟΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Ασκήσεις Οικολογίας
Χημεία Περιβάλλοντος
Γεωγραφία στις Πρώτες Τάξεις του Δημοτικού Σχολείου
Μαθηματικά Μοντέλα
Κοινωνικές και πολιτισμικές διαστάσεις των μαθηματικών
Εφαρμογές στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

8ο ΕΞΑΜΗΝΟ

ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ *
Πρακτικές Ασκήσεις ΙΙΙ
Διδακτική Μεθοδολογία ΙΙΙ
Ψυχοπαθολογία του Παιδιού
* Η πτυχιακή εργασία επιλέγεται από την ειδίκευση επιλογής. Ισοδυναμεί με 2 μαθήματα ή 6 διδακτικές μονάδες

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ

Η Πρακτική Άσκηση των φοιτητών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης διεξάγεται σε δύο επίπεδα.

Στο πρώτο επίπεδο, το οποίο συνδέεται άμεσα με το μάθημα της Διδακτικής Μεθοδολογίας Ι και ΙΙ, πραγματοποιείται άσκηση σε εικονική τάξη, σε δύο φάσεις:

· Μικροδιδασκαλία για τους φοιτητές του Δ΄ εξαμήνου και

· Προκαταρκτικές διδασκαλίες για τους φοιτητές του Ε΄ εξαμήνου

Στο δεύτερο επίπεδο, κατά το οποίο η Πρακτική Άσκηση διεξάγεται αρχικά στα Πειραματικά Σχολεία και στη συνέχεια σε Δημοτικά Σχολεία της Αλεξανδρούπολης και της ευρύτερης περιοχής, οι φοιτητές ασκούνται σε πραγματικό σχολικό περιβάλλον.

Η Πρακτική Άσκηση του δεύτερου επιπέδου ξεκινά το Ε΄ εξάμηνο (προκαταρτικό) και ολοκληρώνεται το Η΄ εξάμηνο.

Την ευθύνη διεξαγωγής της Πρακτικής Άσκησης αυτού του επιπέδου έχει η Επιτροπή Πρακτικών Ασκήσεων του Τμήματος, την οποία απαρτίζουν όλα τα μέλη του Τομέα Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας καθώς και δύο μέλη (με μονοετή θητεία) από καθέναν από τους άλλους δύο Τομείς (Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών και Θετικών Επιστημών).

Δομικά στοιχεία του δεύτερου επιπέδου του προγράμματος των Πρακτικών Ασκήσεων αποτελούν:

οι Ομάδες των Φοιτητών,

τα Εργαστήρια,

οι Παρακολουθήσεις,

οι Συναντήσεις Εργασίας των ομάδων

οι Δειγματικές Διδασκαλίες,

οι Διδασκαλίες των φοιτητών και

το Εργαστήριο Διδακτικής Μεθοδολογίας

Για την καλύτερη οργάνωση των Πρακτικών Ασκήσεων, οι φοιτητές χωρίζονται σε ομάδες, για κάθε μία από τις οποίες ορίζεται ως υπεύθυνος ένας αποσπασμένος εκπαιδευτικός της Α/θμιας εκπαίδευσης. Ο εκπαιδευτικός αυτός συνεργάζεται με τα μέλη της Επιτροπής Πρακτικών Ασκήσεων και υποστηρίζει, κατευθύνει και παρακολουθεί τους φοιτητές της ομάδας του σε όλη τη διάρκεια της Πρακτικής Άσκησης του εξαμήνου.