143 Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Αιγαίου (Ρόδος)

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1986.

Το πρόγραμμα σπουδών του έχει στόχο να παρέχει τις βάσεις και τη μέθοδο που χρειάζεται ο σύγχρονος εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στα κύρια γνωστικά αντικείμενα των ανθρωπιστικών, κοινωνικών και θετικών επιστήμων.

Καλύπτει όλο το φάσμα των επιστημών της αγωγής, από την παιδαγωγική θεωρία και τις θεωρίες μάθησης, έως την κοινωνιολογία της εκπαίδευσης και την κλινική και γνωστική ψυχολογία. Καλύπτει επίσης τις ανθρωπιστικές, τις κοινωνικές και τις θετικές επιστήμες, δίνοντας όμως έμφαση σε εκείνα τα γνωστικά πεδία που επικεντρώνονται στη λεγόμενη "διδακτική μετατόπιση" των επιστημονικών γνώσεων, δηλαδή στη μετατροπή τους σε αντικείμενα του σχολικού προγράμματος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. (Διδακτική της Γλώσσας, Διδακτική των Μαθηματικών, Διδακτική της Φυσικής, Διδακτική της Ιστορίας).

Το σύνολο των διδασκόμενων επιστημονικών αντικειμένων συνθέτει ένα διεπιστημονικό πλαίσιο κατανόησης της παιδαγωγικής διαδικασίας, που βασίζεται στην πολυμέρεια των γνώσεων και στο συνδυασμό θεωρίας και πρακτικής. Υπό το πρίσμα αυτό, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές του Π.Τ.Δ.Ε του Πανεπιστημίου Αιγαίου διαμορφώνουν στον τετραετή κύκλο των σπουδών τους εξειδικευμένη επιστημονική κατάρτιση και επαγγελματική ηθική.

Οι απόφοιτοι του Τμήματος θα αποκτήσουν επιστημονικές, διδακτικές και γενικότερα διανοητικές μεθόδους και δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν αφενός να κατανοήσουν την κοινωνική λειτουργία των επιστημών και των εκπαιδευτικών μηχανισμών και αφετέρου να προσδιορίσουν τις συντεταγμένες των επιστημών της αγωγής και να ασκήσουν τις δυνατότητες που τους παρέχουν, ώστε να αγωνίζονται για μαθησιακές συνθήκες που θα καταστήσουν δυνατή την καλλιέργεια και την πνευματική συγκρότηση όλων των παιδιών χωρίς διάκριση φυλής, έθνους, θρησκείας και κοινωνικής τάξης.

Διάρκεια & Περιεχόμενο Σπουδών

Η διάρκεια σπουδών είναι 8 εξάμηνα και περιλαμβάνει πρακτική εξάσκηση που είναι υποχρεωτική. Τα μαθήματα κάθε έτους διδάσκονται σε 2 εξάμηνα. Οι εξετάσεις διενεργούνται 3 φορές το χρόνο. Τα τμήματα διαθέτουν βιβλιοθήκη σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή.

Επαγγελματικές Διέξοδοι

Οι πτυχιούχοι μπορούν να καλύψουν θέσεις εργασίας σε τομείς ανάλογους με τις σπουδές και την εξειδίκευση τους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μπορούν να απασχοληθούν στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα: στη Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ως δάσκαλοι, στις υπηρεσίες της Λαϊκής Επιμόρφωσης, σε ερευνητικά κέντρα, σε προγράμματα αλφαβητισμού ειδικών ομάδων της χώρας, σε ειδικά σχολεία, στην παιδαγωγική έρευνα, στην ειδική αγωγή μετά από 5 χρόνια υπηρεσίας στην εκπαίδευση και διετή μετεκπαίδευση.

Πρόγραμμα Σπουδών

Ενότητα Ψυχολογία και Παιδαγωγικές Επιστήμες

Υποχρεωτικά Μαθήματα

θεωρίες Μάθησης, Διγλωσσία και Δίγλωσση Εκπαίδευση, Εισαγωγή στην Κλινική Ψυχολογία, Εισαγωγή στη Γνωστική Ψυχολογία, Σχολική Παιδαγωγική, Ξένη Γλώσσα. Μαθήματα Επιλογής (Επιλέγονται 3 Μαθήματα) Εισαγωγή στην Ψυχολογία της Οικογένειας, Αυθεντικά Κείμενα της Μεταρρυθμιστικής Παιδαγωγικής Κίνησης, Επιστημολογία και Διδακτική, Πειθαρχία Και Συναίνεση στη Μάθηση, Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Κομένιος: Μεγάλη Διδακτική, Διγλωσσία και Μάθηση στο Διαδύκτιο με Kron/Sofos Maint II, Μαθησιακές Δυσκολίες Γραφής-Ανάγνωσης και Αριθμητικής, θεωρίες Μάθησης και Συμπεριφορά Δασκάλου, θεωρίες Προσωπικότητας: Ψυχοδυναμικές και Νεότερες Προσεγγίσεις, Μαθησιακές Δυσκολίες.

Ενότητα Κοινωνικές-Ανθρωπιστικές Επιστήμες και η Διδακτική τους

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Ιστορία Πολιτισμού, Διδακτική της Ιστορίας, Φιλοσοφία της Παιδείας στον 20ο Αιώνα, Διδακτική των θρησκευτικών Μαθημάτων.

Ομάδα Ειδικών Μαθημάτων Φυσική Αγωγή, Αισθητική Αγωγή, Ιστορία της Μουσικής. Μαθήματα Επιλογής (Επιλέγονται 3 Μαθήματα) Ιστορία Τέχνης και Σχολείο, Ιστορία της Τέχνης, Εισαγωγή στην Αισθητική, Πολιτική Παιδεία και Σχολείο: Το Παράδειγμα της Ενσωμάτωσης και της Παρουσίασης των Μειονοτήτων από τα ΜΜΕ και Το Σχολείο, Ιστορία Πολιτισμού II, Εισαγωγή στη Φιλοσοφία της Παιδείας, Ευρωπαϊκή και Ελληνική Ιστορία του 19ου και του 20ου Αιώνα, Φιλοσοφία της Τέχνης και της Κουλτούρας, Εισαγωγή στην Ιστορία της Τέχνης, Φιλοσοφική Παιδαγωγική, Εισαγωγή στη Διδακτική των θρησκευτικών Μαθημάτων, Νεότερη Ελληνική Τέχνη (19ος-20ος Αι.), Παγκοσμιοποίηση-Πολυπολιτισμικότητα και οι Επιπτώσεις στην Εκπαίδευση, Φιλοσοφία της Παιδείας, Ιστορία της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Κοινωνικοποίηση του Παιδιού.

Ενότητα Θετικές Επιστήμες-Νέες Τεχνολογίες και η Διδακτική τους

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Εισαγωγή σης Βασικές Έννοιες της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών, Αντιλήψεις Μαθητών για Έννοιες των Φυσικών Επιστημών και Στρατηγικές Αντιμετώπισης, Βάσεις και Βασικές Έννοιες των Μαθηματικών, Διδακτική των Μαθηματικών, Πληροφορική- Νέες Τεχνολογίες και Εκπαίδευση, Περιβάλλον και Κοινωνία. Έρευνες (Μετά το 3ο Εξάμηνο) Έρευνα 1, Έρευνα 2. Μαθήματα Επιλογής (Επιλέγονται 3 Μαθήματα) Σχεδίαση- Οργάνωση και Εφαρμογή Προγραμμάτων, Εισαγωγή στις Βάσεις και τις Βασικές Έννοιες των Μαθηματικών, Εισαγωγή στην Πληροφορική II, Η Γλώσσα Logο, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Ειδικά Περιβαλλοντικά θέματα.

Ενότητα Ελληνική Γλώσσα -Λογοτεχνία-Λαογραφία και η Διδακτική Τους

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Εισαγωγή στη Γλωσσολογία, Νεοελληνική Γλώσσα και η Διδακτική της, Παιδική Λογοτεχνία, Λαογραφία, Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία Ι. Πρακτικές Ασκήσεις Α' Φάση (5ο Εξάμηνο) Ανάλυση του Διδακτικού Πεδίου Β' Φάση (6ο & 7ο Εξάμηνο) Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσικό Περιβάλλον, Κοινωνικό Περιβάλλον Γ' Φάση (8ο Εξάμηνο) Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσικό Περιβάλλον, Κοινωνικό Περιβάλλον. Ενότητα θετικές Επιστήμες-Νέες Τεχνολογίες και η Διδακτική τους (Επιλέγονται 3 Μαθήματα) Πολιτισμικές Σχέσεις στον Ευρύτερο Ελληνικό και Βαλκανικό Χώρο, Το Παιδί στη Λογοτεχνία των Ενηλίκων, Η Ελληνική ως Ξένη Γλώσσα, Από την Προανάγνωση στην Ανάγνωση: θεωρία και Σχολική Πράξη.

ΟΜΑΔΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

(Επιλέγεται 1 μάθημα) θεωρία Μουσικής, Δημιουργική Συνθετική Εργασία στο μάθημα των Καλλιτεχνικών, Μουσική λαογραφία, Παιδαγωγική του Ελεύθερου Χρόνου

Μαθήματα Ελεύθερης Επιλογής

(Επιλέγονται 4 Μαθήματα) Μαθησιακή Ετοιμότητα και Σχολική Επιτυχία, Νεοελληνική Λογοτεχνία: Το Σημαίνον της Γυναίκας και η Έννοια του Νόστου στους Ποιητές της Γενιάς του 30, θεωρίες Μάθησης και Συμπεριφορά Δασκάλου, Κοινωνικές Όψεις και Ψυχολογικές Στάσεις στο Δημοτικό Τραγούδι, Αποκλίνουσα Συμπεριφορά, Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Λογισμικών, Διδασκαλία Γνωστικών Αντικειμένων με Χρήση Νέων Τεχνολογιών, Ιλιάδα και Οδύσσεια: Διασκευές, Μεταφράσεις στο Χώρο του Παιδικού Βιβλίου, Διδακτική Μαθηματικών, Συγκριτική Παιδαγωγική, Εισαγωγή στη Συστηματική Παιδαγωγική, Εξελικτική Ψυχολογία, θεωρία και Πρακτική της Δημιουργικής Κίνησης, Ανάπτυξη Εννοιολογικών Αναπαραστάσεων στην Προσχολική Ηλικία και Εφαρμογή στα Αναλυτικά Προγράμματα, Εισαγωγή στη θεωρία Αναλυτικών Προγραμμάτων, Αγωγή-Προαγωγή Υγείας-Πρόληψη, Εισαγωγή στο Χορό για τους Εκπαιδευτικούς, Παιδική Λογοτεχνία: Λογοκρισία και Αντιστάσεις Στο Παιδικό Βιβλίο, Αναπτυξιακές Αποκλίσεις: Νοητική Ανεπάρκεια και Ψυχοπαθολογία της Νηπιακής και της Παιδικής, Σχολική Ετοιμότητα και Μαθησιακές Δυσκολίες, Μεθοδολογία Ψυχοπαιδαγωγικής Έρευνας, Μοντέλα Ένταξης των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό: Σχέση Ανταγωνισμού -Συμπληρώματος, Κοινωνικοποίηση του Παιδιού: θεσμοί και Διαδικασίες, Ιστορία Της Εκπαίδευσης, Λογοτεχνική Πρόσληψη και Εκπαίδευση, Οργάνωση και Διοίκηση στον Εκπαιδευτικό Χώρο, Νεότερη και Σύγχρονη Νεοελληνική Λογοτεχνία, Λογοτεχνία και Γυναίκα, Διδακτική Επικοινωνία: Μη Λεκτική Επικοινωνία στην Εκπαίδευση, Διαμόρφωση του Ρόλου του Φύλου, Τεχνικές Δημιουργικότητας, Ψυχολογική Αξιολόγηση του Παιδικού Ιχνογραφήματος, Κοινωνιολογία της Οικογένειας, Το Παιδικό Βιβλίο ως Σημείο Συνάντησης Παιδιών-Ενηλίκων, θεατρική Αγωγή, Μαθηματικά στην Πρώτη Σχολική Ηλικία, θεατρικό Παιχνίδι.

Σημείωση: Το πρόγραμμα σπουδών του τμήματος δε διαμορφώνεται ανά εξάμηνο, αλλά ανά ενότητα. Υπάρχουν υποχρεωτικά μαθήματα, τα οποία υπάγονται σε συγκεκριμένες ενότητες, Υποχρεωτικές Έρευνες, Πρακτικές Ασκήσεις και Μαθήματα Επιλογής. Περιορισμός εξαμήνου υπάρχει μόνο στις Πρακτικές και τις Έρευνες. Τα μαθήματα μπορεί να τα επιλέξει ο φοιτητής σε όποιο εξάμηνο σπουδών επιθυμεί, αρκεί να συμπληρώσει τον απαιτούμενο αριθμό μαθημάτων για τη λήψη του πτυχίου