170 Ψυχολογίας Παντείου

Ιστορία

Στις 16-6-1989, στο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ), με αριθμό 166, θεσμοθετείται απόφαση της Συγκλήτου του Παντείου Πανεπιστημίου να ιδρύσει Τμήμα Ψυχολογίας.

Στις 4-3-1991, ο Καθηγητής Πειραματικής Κοινωνικής Ψυχολογίας Στάμος Παπαστάμου μετακινείται από το Τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου στο νέο-ιδρυθέν Τμήμα Ψυχολογίας και συγκαλείται έτσι η Προσωρινή Γενική Συνέλευση του Τμήματος και το Τμήμα λειτουργεί με υποψήφιους Διδάκτορες.

Το 1996, το Τμήμα τελεί την πρώτη τελετή αποφοίτησης προπτυχιακών φοιτητών.

Σκοπός

Το Τμήμα Ψυχολογίας, σκοπό έχει να αναδεικνύει επιστήμονες ικανούς να κατανοούν, να μελετούν, να ερευνούν να ερμηνεύουν την ανθρώπινη συμπεριφορά και να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των ψυχολογικών προβλημάτων του σύγχρονου ανθρώπου. Επίσης σκοπός τους είναι η καλλιέργεια και η προαγωγή της έρευνας, της διδασκαλίας, και των πρακτικών εφαρμογών της επιστήμης της ψυχολογίας.

Επαγγελματικές Διέξοδοι

Οι απόφοιτοι του Τμήματος έχουν το δικαίωμα να λάβουν Άδεια Άσκησης του Επαγγέλματος κατόπιν αιτήσεως τους στις οικείες Νομαρχίες. Η άδεια άσκησης επαγγέλματος κατοχυρώνει τον δικαιούχο στη νόμιμη άσκηση του επαγγέλματος του Γενικού Ψυχολόγου. Ωστόσο, πρέπει να διευκρινισθεί ότι για την άσκηση της ειδικότητας στην Κλινική Ψυχολογία, στην Σχολική Ψυχολογία, στην Οργανωτική Ψυχολογία (όπως και σε άλλες ειδικότητες) η περαιτέρω μεταπτυχιακή εκπαίδευση στους ανάλογους τομείς κρίνεται απαραίτητη.

Η Ψυχολογία έχει ένα ευρύ πεδίο εφαρμογών τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, το οποίο φαίνεται να διευρύνεται όλο και περισσότερο στη χώρα μας, όπου ο παράγων “Ανθρώπινες Πηγές” αναγνωρίζεται πλέον ως ένας από τους καθοριστικούς δείκτες ανάπτυξης της χώρας.

Η απόκτηση του πτυχίου Ψυχολογίας, σε συνδυασμό με την μεταπτυχιακή εκπαίδευση, αυξάνει τις πιθανότητες των αποφοίτων για επαγγελματική σταδιοδρομία στους διάφορους τομείς της Κοινωνικής, Πολιτικής και Οικονομικής ζωής της Ελλάδας.

Πρόγραμμα Σπουδών

Οι σπουδές Ψυχολογίας στο Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου χαρακτηρίζονται από μία σειρά δυνατοτήτων που δίνονται στους φοιτητές για να εξοικειωθούν με τα θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα της Ψυχολογικής Επιστήμης, καθώς και με τις εφαρμογές της γνώσης που η επιστήμη αυτή έχει “παράγει” και συνεχίζει να “παράγει”. Κατά κύριο λόγο, οι δυνατότητες αυτές δίνονται μέσα από το περιεχόμενο αλλά και τις μεθόδους διδασκαλίας των μαθημάτων του Προγράμματος Σπουδών, χωρίς αυτό να εξαντλεί τις πηγές μάθησης για τους φοιτητές. Τα Σεμινάρια προσφέρονται σε φοιτητές από το 5ο εξάμηνο και πάνω, είναι ολιγομελή και στόχο έχουν την εις βάθος μελέτη θεματικών που επιλέγονται από κοινού και προετοιμάζουν τους φοιτητές για την εκπόνηση της διπλωματικής τους. Τα Εργαστήρια του Τμήματος παρέχουν μία ακόμη δυνατότητα άσκησης των φοιτητών στην επιστημονική έρευνα και στην αξιολόγηση των διαφόρων μεθόδων και προσεγγίσεων μελέτης της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Η Πρακτική Άσκηση με εποπτεία τόσο από στελέχη του χώρου όπου λαμβάνει χώρα, όσο και από μέλη ΔΕΠ του Τμήματος δίνει μία, ακόμη, δυνατότητα κατανόησης και ερμηνείας της ανθρώπινης συμπεριφοράς μέσα από την μοναδικότητα της εμπειρίας του κάθε φοιτητή.

Επιπλέον, στα Ερευνητικά Κέντρα του Τμήματος δίνεται η ευκαιρία εξοικείωσης με τη διαδικασία διαμόρφωσης ερευνητικών προτάσεων, την δόμηση “εργαλείων” για την συλλογή, καταγραφή και ανάλυση δεδομένων κλπ. Τέλος, η επιστημονική συνεργασία μελών ΔΕΠ του Τμήματος με διάφορους φορείς, όπως Ερευνητικά Κέντρα, καθώς και η συμμετοχή τους σε Συμβούλια και Επιτροπές σε Εθνικό, Ευρωπαϊκό και Διεθνές επίπεδο παρέχει άλλη μία πηγή ενημέρωσης των φοιτητών για τις δυνατότητες που έχουν σήμερα οι Επιστήμες του Ανθρώπου και της Κοινωνίας να συμμετέχουν υπό διάφορες μορφές, στα Κέντρα Λήψης Αποφάσεων.

Πρόγραμμα Σπουδών

Μέρος του Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου διαμορφώθηκε μετά από σειρά διατμηματικών συναντήσεων με τα άλλα Τμήματα ή Προγράμματα Ψυχολογίας στην Ελλάδα (Πανεπιστήμιο Κρήτης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Πανεπιστήμιο Αθηνών) και είναι σε μεγάλο βαθμό συμβατό με τα προγράμματα σπουδών αυτών των Τμημάτων, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί την ιδιαίτερη πολιτική και την ιδιαίτερη ταυτότητά του, όπως αυτή διατυπώθηκε στην εισαγωγή του παρόντος Οδηγού Σπουδών.

Το πρόγραμμα σπουδών είναι επίσης συμβατό με τα προγράμματα σπουδών Τμημάτων Ψυχολογίας Πανεπιστημίων της υπόλοιπης Ευρώπης, γεγονός που διασφαλίζει το κύρος του πτυχίου τόσο στην χώρα μας όσο και στο εξωτερικό, είτε το πτυχίο χρησιμοποιηθεί για μεταπτυχιακές σπουδές, είτε για επαγγελματική σταδιοδρομία.

Σήμερα είναι σαφές ότι ο στόχος διασφάλισης του κύρους του πτυχίου του Τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου έχει επιτευχθεί αν κρίνει κάποιος από το γεγονός ότι οι απόφοιτοι του Τμήματος, α) γίνονται δεκτοί (είτε με βάση την αξιολόγηση του περιεχομένου των σπουδών, είτε / και με βάση εξετάσεων) σε μεταπτυχιακά προγράμματα διαφόρων ειδικοτήτων, που επέλεξαν, σε Πανεπιστήμια της Ελλάδας, της υπόλοιπης Ευρώπης και της Βορείου Αμερικής και β) επιβραβεύονται με υποτροφίες σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Υποχρεωτικά Μαθήματα και Μαθήματα Κατ΄ Επιλογήν Υποχρεωτικά

Το πρόγραμμα σπουδών είναι απαιτητικό διότι α) οι φοιτητές καλούνται να ολοκληρώσουν με επιτυχία 66 μαθήματα, β) τα 42 από αυτά είναι υποχρεωτικά, και γ) τα υπόλοιπα 24 μαθήματα επιλέγονται από τα προσφερόμενα σε καθεμία από τέσσερις θεματικές ενότητες για να συμπληρωθεί ο υποχρεωτικός αριθμός μαθημάτων που πρέπει να πάρουν οι φοιτητές από καθεμία θεματική ενότητα.

Τονίζεται ότι οι θεματικές ενότητες βασίζονται στις ίδιες θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις της Ψυχολογικής Επιστήμης και διαφέρουν μόνον ως προς τις μεταβλητές στις οποίες η καθεμία ενότητα “ρίχνει” το κέντρο βάρους. Ο συνδυασμός των υποχρεωτικών μαθημάτων με τα μαθήματα επιλογής δημιουργούν μια ισομερή κατανομή των κύριων θεματικών ενοτήτων της Ψυχολογικής Επιστήμης. Με αυτήν την έννοια, οι θεματικές ενότητες νοούνται ως αναπόσπαστα μέρη μίας μεγαλύτερης θεματικής ενότητας που είναι η Ψυχολογική Επιστήμη. Αυτή η δομή και κατανομή των μαθημάτων στο Πρόγραμμα Σπουδών διασφαλίζει την ταυτότητα του γενικού πτυχίου και είναι σύμφωνη με την διεθνή πρακτική τετραετών προπτυχιακών σπουδών στην Ψυχολογία.

Ακόμη και η Πρακτική Άσκηση που υλοποιείται σε χώρους με συγκεκριμένη επαγγελματική ταυτότητα, αλλά και η Διπλωματική Εργασία που έχει συγκεκριμένη θεματική, υπό καμία έννοια δεν δηλώνουν “κατεύθυνση” ή “ειδίκευση”. Η επιλογή χώρου για Πρακτική Άσκηση και η επιλογή θέματος για την Διπλωματική Εργασία δίνουν την ευκαιρία στους φοιτητές να εκφράσουν το ενδιαφέρον ή την περιέργειά τους για έναν από τους κλάδους της Ψυχολογικής Επιστήμης αλλά και στην μία περίπτωση και στην άλλη η επίδοση των φοιτητών κρίνεται με βάση το επίπεδο ανάπτυξης επιστημονικής σκέψης και επαγγελματικότητας της παρουσίας τους άσχετα από τον χώρο ή το θέμα.

Η λογική της απόφασης του Τμήματος να δημιουργήσει Πρόγραμμα Σπουδών που διασφαλίζει την ταυτότητα του γενικού πτυχίου στην Ψυχολογία, παρότι είναι ανεξάρτητη από θέματα που αφορούν άμεσα την επαγγελματική σταδιοδρομία των αποφοίτων (με την έννοια ότι το Πανεπιστήμιο δεν είναι επαγγελματική σχολή) είναι σύμφωνη με την λογική της νομοθεσίας περί Άδειας Άσκησης του Επαγγέλματος του Ψυχολόγου μετά τη λήψη πτυχίου τετραετών σπουδών στην Ψυχολογία.

Τα Εργαστήρια Του Τμήματος

Ιδιαίτερα σημαντική για την ικανοποίηση των διδακτικών αλλά και των ερευνητικών αναγκών του Τμήματος, είναι η λειτουργία των Εργαστηρίων.

Η Ψυχολογική Επιστήμη είναι εργαστηριακή επιστήμη υπό την στενή και υπό την ευρεία έννοια. Τα ερευνητικά ερωτήματα και οι υποθέσεις που διαμορφώνονται με βάση τις θεωρητικές θέσεις (ή ακόμη και με την επισήμανση φαινομένων) περί της φύσης της σχέσης “Οργανισμού” και “Περιβάλλοντος” ή “Πλαισίου” δοκιμάζονται με τα διάφορα υποδείγματα και “εργαλεία” της επιστημονικής μεθόδου, δηλαδή, με την “παρέμβαση” του ψυχολόγου ερευνητή.

Το 35% των υποχρεωτικών μαθημάτων είναι μαθήματα εργαστηριακών ασκήσεων και μεθοδολογίας επιστημονικής έρευνας στην Ψυχολογία. Αλλά και το περιεχόμενο των υπολοίπων μαθημάτων (η λεγόμενη “ύλη”) αποτελείται κυρίως από σειρά άρθρων δημοσιευμένων επιστημονικών ερευνών.

Μετά από απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος και έγκριση της Συγκλήτου του Παντείου Πανεπιστημίου τελούν υπό ίδρυση (αναμένεται η δημοσίευση τους στο ΦΕΚ) δύο εργαστήρια: το Εργαστήριο Κοινωνικής και Πειραματικής Ψυχολογίας (Τομέας Κοινωνικής Ψυχολογίας) και το Εργαστήριο Κλινικής και Εγκληματολογικής Ψυχολογίας (Τομέας Γενικής Ψυχολογίας).

Όπως αναφέρεται στον Κανονισμό των Εργαστηρίων, αποστολή τους είναι:

α) η κάλυψη σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο των διδακτικών και ερευνητικών αναγκών του Τμήματος Ψυχολογίας στα επιστημονικά ενδιαφέροντα του κάθε Εργαστηρίου,

β) η ανάπτυξη προγραμμάτων διδασκαλίας και η διεξαγωγή διακλαδικής και διεπιστημονικής έρευνας από ερευνητές των κλάδων της Ψυχολογίας καθώς και ερευνητών των Κοινωνικών και των Θετικών Επιστημών,

γ) η διοργάνωση επιστημονικών διαλέξεων, ημερίδων, σεμιναρίων, συμποσίων, συνεδριών και άλλων επιστημονικών εκδηλώσεων, η πραγματοποίηση δημοσιεύσεων και εκδόσεων και η πρόσκληση Ελλήνων και ξένων αναγνωρισμένων επιστημόνων για την επιστημονική πρόοδο των Εργαστηρίων,

δ) η παροχή πληροφοριών στο κοινωνικό σύνολο με τη μορφή σεμιναρίων ή προγραμματισμένων σε ετήσια βάση διαλέξεων συναφών προς τα επιστημονικά ενδιαφέροντα του κάθε Εργαστηρίου,

ε) η συνεργασία με άλλα ακαδημαϊκά ιδρύματα, ερευνητικά κέντρα και ινστιτούτα, ελληνικά ή ξένα, εφόσον οι επιστημονικοί τους στόχοι συμπίπτουν, συμβαδίζουν ή αλληλοσυμπληρώνονται με εκείνους των Εργαστηρίων μέσα σε πνεύμα αμοιβαιότητας και συλλογικότητας,

στ) η παροχή υπηρεσιών σε ιδιώτες και σε κάθε νόμιμης μορφής οργανισμούς κατά τα προβλεπόμενα στο Π.Δ. 159/84 (Α’ 53).

Ο εξοπλισμός των Εργαστηρίων (Η/Υ, λογισμικά προγράμματα, όργανα) αποτελεί προτεραιότητα για το Τμήμα.

Η Πρακτική Άσκηση

Η Πρακτική Άσκηση είναι υποχρεωτικό μάθημα για τους φοιτητές του τέταρτου έτους και εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΠΕΑΕΚ) του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, είναι δηλαδή, επιδοτούμενο.

Η επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος, από την αρχή της λειτουργίας του το 1997, είναι η Επίκουρος Καθηγήτρια του Τμήματος κ. Σουλτάνα Μαντόγλου.

Τα τελευταία τρία χρόνια 270 φοιτητές του Τμήματος είχαν την ευκαιρία να ασκηθούν σε περίπου 40 διαφορετικούς φορείς δημοσίων ή ιδιωτικών υπηρεσιών.

Όπως προαναφέρθηκε, πρωτεύων στόχος της Πρακτικής Άσκησης είναι να δοθεί η δυνατότητα στους φοιτητές να παρατηρήσουν, να επισημάνουν, να προβληματιστούν αλλά και να αμφισβητήσουν και αναθεωρήσουν θέσεις και προσεγγίσεις που διδάχτηκαν δημιουργώντας έτσι την βάση για την ανάπτυξη των δικών τους θέσεων σχετικά με την παρουσία της Ψυχολογικής Επιστήμης στην Κοινωνία. Δευτερεύοντες, αλλά εξίσου σημαντικοί είναι οι στόχοι της ανάπτυξης επαγγελματικότητας (π.χ. συνοχή και συνέπεια), της ενημέρωσης των φορέων για τις δυνατότητες εφαρμογής των γνώσεων της Ψυχολογικής Επιστήμης, καθώς και της ενημέρωσης του Τμήματος για τις ανάγκες στον χώρο της αγοράς εργασίας που αφορούν τους ψυχολόγους και δημιουργούν δυνατότητες για επαγγελματική σταδιοδρομία. Η αμφίδρομη αυτή ενημέρωση έχει την έννοια της παρέμβασης, την έννοια της θετικής δράσης στη διαμόρφωση των αναγκών στην αγορά εργασίας που αφορούν τους ψυχολόγους. Η επίτευξη των στόχων αυτών διευκολύνεται ή / και διασφαλίζεται από το σύστημα εποπτείας της Πρακτικής Άσκησης που επιτελείται από δύο επόπτες, έναν στο χώρο όπου ασκούνται οι φοιτητές και έναν στο Τμήμα, δηλαδή, ένα μέλος ΔΕΠ.

Η Διπλωματική Εργασία

Υποχρεωτικό μάθημα για τους τελειόφοιτους, η Διπλωματική Εργασία δίνει την, χρονικά τελευταία, δυνατότητα αξιολόγησης αλλά και αυτο-αξιολόγησης των φοιτητών σχετικά με τις γνώσεις και δεξιότητες που ανέπτυξαν στις προπτυχιακές τους σπουδές. Σε συνεργασία με τον επόπτη διδάσκοντα (μέλος ΔΕΠ) οι φοιτητές δοκιμάζουν την επιστημονική τους σκέψη σε ένα θέμα που τους ενδιαφέρει προκειμένου να συνθέσουν ένα επιστημονικό κείμενο το οποίο να επιδεικνύει δεξιότητες βιβλιογραφικής ανασκόπησης, δεξιότητες σχεδιασμού και διεξαγωγής επιστημονικής έρευνας αλλά κυρίως ικανότητες αποσαφήνισης της θεωρητικής τους θέσης καθώς και κριτικής αυτής της θέσης σε θεωρητικό ή / και μεθοδολογικό επίπεδο

Μαθήματα

1ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Εισαγωγή στην Κοινωνική Ψυχολογία Ι, Εισαγωγή στην Εξελικτική Ψυχολογία Ι, Εισαγωγή στην Πειραματική Ψυχολογία Ι, Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι, θεωρίες Προσωπικότητας και Κλινική Πρακτική Ι, Εισαγωγή στην Γνωστική Ψυχολογία Ι, Ιστορία της Ψυχολογίας.

2ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Εισαγωγή στην Κοινωνική Ψυχολογία II, Εισαγωγή στην Εξελικτική Ψυχολογία II, Εισαγωγή στην Πειραματική Ψυχολογία II, Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα II, Εισαγωγή στην Γνωστική Ψυχολογία II.

3ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Υποχρεωτικά Μαθήματα

θεωρίες και Μέθοδοι Επιστημών του Ανθρώπου Ι, Εισαγωγή στην Κλινική Ψυχολογία Ι, Πειραματικός Σχεδιασμός Έρευνας στην Ψυχολογία Ι, Κοινωνική Επιρροή Ι, Περιγραφική Στατιστική, Εγκληματολογική Ψυχολογία, Ψυχοπαθολογία Ι, Ψυχομετρία Ι.

4ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Ενδοοικογενειακή Βία, Κοινωνική Επιρροή II, Επαγωγική Στατιστική, Εργαστήρια Πειραματικής Ψυχολογίας, Μορφές και Διαδικασίες Περιθωριοποίησης, Ψυχομετρία II.

5ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Ψυχοφυσιολογία Ι, Κλινική Ψυχιατρική: Ψυχοπαθολογία του Ενήλικα, Εργαστήρια Κοινωνικής Ψυχολογίας, Πολυδιάστατη Στατιστική, Μέθοδοι Έρευνας στην Κλινική Ψυχολογία, Κοινωνικές Αναπαραστάσεις, Σύγχρονα θέματα Εξελικτικής Ψυχολογίας, Ψυχολογία της Επικοινωνίας Ι.

6ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Ψυχογλωσσολογία, Γνωστική Ανάπτυξη Στατιστική Επεξεργασία Δεδομένων Ψυχολογικής Έρευνας, Δεοντολογία, Κοινωνικές Γνωστικές Διαδικασίες, Εργαστήρια Κλινικής Ψυχολογίας.

7ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Πρακτική Άσκηση στην Ψυχολογία, Διπλωματική Εργασία.

8ο ΕΞΑΜΗΝΟ

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Ψυχολογία της Επικοινωνίας II, Διπλωματική Εργασία., Πειραματική-Γνωστική- Εξελικτική-Ψυχολογία. Νευροεπιστημες Μαθήματα Επιλογής

(Επιλέγονται 6 Μαθήματα) Ανάπτυξη Μαθηματικών Εννοιών, Σύγχρονα θέματα και Εφαρμογές Στην Μελέτη της Μνήμης, Πειραματικός Σχεδιασμός Έρευνας Στην Ψυχολογία II, Δια Βίου Ανάπτυξη, Σύγχρονα θέματα και Εφαρμογές στην Μελέτη της Οπτικής Αντίληψης, Τεχνητή Νοημοσύνη, Νευρο-ψυχολογία, Επίλυση Προβλημάτων, Σύγχρονα θέματα Γνωστικής Ψυχολογίας, Σύγχρονα θέματα Νευρο-επιστημών, Ψυχοφυσιολογία II.

Κλινική Ψυχολογία

Μαθήματα Επιλογής

(Επιλέγονται 7 Μαθήματα) Ψυχική Δομή και Νοητικές Λειτουργίες, Σύγχρονα θέματα στην Κλινική Ψυχολογία, Ψυχολογία της Υγείας Ι, Ο Ρόλος των Συναισθημάτων στην θεραπευτική Διαδικασία, Ψυχοπαθολογία II, Ψυχοσωματική, Κοινωνική Ψυχιατρική Ι, Κοινωνική Ψυχιατρική II, Ψυχο-κοινωνικά θέματα Τρίτης Ηλικίας, Μέθοδοι Έρευνας στην Ψυχοθεραπεία, Εισαγωγή στις θεραπευτικές Τεχνικές Ι, Ψυχολογία της Υγείας II, θεωρίες Προσωπικότητας και Κλινική Πρακτική II Εργαστήρια Ψυχομετρίας, θεραπευτικές Τεχνικές II, Εισαγωγή στην Κλινική Ψυχολογία II.

Κοινωνική Ψυχολογία

Μαθήματα Επιλογής

(Επιλέγονται 7 Μαθήματα) Κοινωνική Ψυχολογία και Οικονομία, Δυναμική των Κοινωνικών Αναπαραστάσεων, Ιδεολογία και Κοινωνική Ψυχολογία, Ψυχοκοινωνιολογία της Εργασίας, Ψυχοκοινωνιολογία των Εργασιακών Οργανώσεων, Στερεότυπα, Η Ψυχολογία των Ομάδων, Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία Ι, Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία II, Κοινωνικές Στάσεις, Ψυχοκοινωνιολογία των Μ.Μ.Ε.Α., Ανάλυση Περιεχομένου και Κλινικές, Κοινωνικές Προσεγγίσεις των Πολιτισμικών Προϊόντων, Κοινωνική Ψυχολογία της Πολιτικής Συμπεριφοράς, Κοινωνική Ταυτότητα και Κοινωνική Αλλαγή, Χάος και θεωρία Καταστροφών στις Κοινωνικές Επιστήμες, Πολιτική Κοινωνιολογία Ι: Έθνος, Τάξη και Εξουσία, Πολιτική Κοινωνιολογία II: Οργάνωση, Εργασία και Κουλτούρα, Πολιτική Επικοινωνία και Εικονοποιημένη Πραγματικότητα.

Γενική Ψυχολογία

Μαθήματα Επιλογής

(Επιλέγονται 4 Μαθήματα) Περί Ψυχής Λόγος, Ψυχολογία και Λογοτεχνία, θυματολογία, Πρακτικές Ασκήσεις Στατιστικής, Φιλοσοφική Ανθρωπολογία, Επιστήμες του Ανθρώπου και Απονομή Δικαιοσύνης, Πολιτική Ψυχολογία Ι, Πολιτική Ψυχολογία II, Πολιτισμός και Ελεύθερος Χρόνος, Ιστορικό Γίγνεσθαι και Ελληνική Μυθοπλασία, Ιστορία των Ιδεών, θεωρίες και Μέθοδοι των Επιστημών του Ανθρώπου II, θεσμικό Πλαίσιο Προσωπικών και Διαπροσωπικών Σχέσεων, Ανθρώπινα Δικαιώματα των Ψυχικά Ασθενών, Ανθρωπολογία του Σώματος Ι, Ανθρωπολογία του Σώματος II, Πολιτική Εξουσία και Ανθρώπινη Συμπεριφορά, Σχέσεις των Τάξεων, των Φύλων και των Γενεών, Προβλήματα Πολιτικής Ψυχολογίας Ι, Προβλήματα Πολιτικής Ψυχολογίας II, Εγκληματικές Οψεις της Παραβατικότητας των Ανηλίκων, Εργασιακές Σχέσεις, Τηλεόραση και Παιδική Ηλικία, Ιστορία του Δικαίου Ι: Κοινωνικές Ομάδες και Δικαιακές Συμπεριφορές στην Αρχαιοελληνική Πόλη, Ιστορία του Δικαίου II: Κοινωνικές Ομάδες και Δικαιακές Συμπεριφορές στην Αρχαιοελληνική Πόλης