Στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με έδρα το Βόλο, από το Σεπτέμβριο του 1998 άρχισε η δραστηριότητα του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής, του πρώτου αυτοτελούς Τμήματος Πανεπιστημιακής Σχολής που έρχεται να καλύψει το τεράστιο κενό του ευαίσθητου χώρου της Ειδικής Αγωγής. Είναι αποδεκτό πλέον ότι η κοινωνική ευαισθησία προς το παιδί με ιδιαίτερες ανάγκες είναι στάση ζωής και επιβάλλει επιστημονική αναζήτηση και αντιμετώπιση. Η ίδρυση του Τμήματος έγινε στις 21.4.1993 και αποτελεί την έμπρακτη απόδειξη του ενδιαφέροντος που έχει δείξει η Ελληνική πολιτεία τα τελευταία χρόνια γι’ αυτόν τον ιδιαίτερα ευαίσθητο και απαιτητικό χώρο. Η οργανωμένη ανάπτυξη του τομέα της Ειδικής Αγωγής είναι μείζονος σημασίας, αν λάβουμε υπόψη ότι υπάρχουν περίπου 180.000 παιδιά με σωματικές ή ψυχοπνευματικές αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες. Μόνο στο 16% αυτών των παιδιών παρέχεται οργανωμένη και επιστημονικά ενδεδειγμένη βοήθεια και υποστήριξη.
Αποστολή του Τμήματος είναι η κατάρτιση Ειδικών Επιστημόνων, που θα ασχοληθούν
με την εκπαίδευση των ατόμων με εκ γενετής, επίκτητες, μόνιμες ή παροδικές σωματικές,
αισθητηριακές και ψυχοπνευματικές αναπηρίες ή μαθησιακές δυσκολίες, που δεν
τους επιτρέπουν να ακολουθήσουν το ρυθμό και τον τρόπο της σχολικής εκπαίδευσης
των άλλων παιδιών.
Ειδικότερα οι στόχοι του Τμήματος διαμορφώνονται ως εξής:
Να παράγει και να επιμορφώνει το αναγκαίο εξειδικευμένο προσωπικό που χρειάζεται
η χώρα μας για να ανταποκριθεί στο χρέος της απέναντι στα παιδιά με ειδικές
ανάγκες.
Να εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης στα παιδιά με ειδικές ανάγκες, μέσα
από την άρτια επιστημονική κατάρτιση και εξειδίκευση των εκπαιδευτικών, σύμφωνα
με τις επιταγές της σύγχρονης επιστήμης.
Να καλλιεργεί και να προάγει την επιστημονική έρευνα και γνώση στο χώρο της
Ειδικής Αγωγής με την ακαδημαϊκή και εφαρμοσμένη διδασκαλία και έρευνα στη χώρα
μας.
Στο τέταρτο έτος οι φοιτητές επιλέγουν υποχρεωτικά
να παρακολουθήσουν τα μαθήματα μίας από τις εμφάσεις που λειτουργούν.
3.
Το Πρόγραμμα Σπουδών περιλαμβάνει
και τη διδασκαλία ξένων γλωσσών (αγγλικής, γαλλικής, ιταλικής, γερμανικής).
Κάθε φοιτητής υποχρεούται να παρακολουθήσει επιτυχώς μία (1) ξένη γλώσσα (4
εξάμηνα) σε οποιοδήποτε έτος ή εξάμηνο επιθυμεί.
4.
Σε περίπτωση αποτυχίας στα υποχρεωτικά
μαθήματα απαιτείται εκ νέου η δήλωσή τους στη γραμματεία του Τμήματος και η
παρακολούθησή τους. Σε περίπτωση αποτυχίας σε μαθήματα επιλογής απαιτείται ή
εκ νέου η δήλωσή τους και η παρακολούθησή τους ή η δήλωση και η παρακολούθηση
κάποιου άλλου μαθήματος επιλογής.
5.
Παράλληλα με τη δήλωση των μαθημάτων κατά το
Ε’ εξάμηνο γίνεται και η δήλωση κατεύθυνσης (Δασκάλων ή Νηπιαγωγών).
6.
Η λήψη πτυχίου προϋποθέτει την:α)
Επιτυχία σε όλα τα υποχρεωτικά μαθήματα, εργαστήρια και πρακτικές ασκήσειςβ)
Επιτυχία σε μία ξένη γλώσσα (τέσσερα εξάμηνα)γ) Επιτυχία σε 10 ή 11 μαθήματα
επιλογής (ανάλογα με την έμφαση)δ) Επιτυχία στα μαθήματα έμφασης
Υποχρεωτικά | Επιλογής |
1Ο ΕΤΟΣ | |
1Ο ΕΞΑΜΗΝΟ | |
Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή | Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση Ι |
Αισθητική αγωγή Ι | Κοινωνική Ψυχολογία |
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία | Αγωγή υγείας |
Μουσική και ψυχοκινητική αγωγή | Ξένη Γλώσσα |
Βιολογικές βάσεις της ανάπτυξης | Παιδική Λογοτεχνία Παιδικός Περιοδικός Τύπος του 19ου αι. |
Εισαγωγή στις επιστήμες της Αγωγής Ι | |
Εξελικτική Ψυχολογία | |
2Ο ΕΞΑΜΗΝΟ | |
Εκπαιδευτική Ψυχολογία | Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση ΙΙ |
Μεθοδολογία Έρευνας Ι | Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης |
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία | Ξένη Γλώσσα |
Ψυχοφυσιολογία | Παιδική Λογοτεχνία-Παιδικός Περιοδικός Τύπος του 19ου αι. ΙΙ |
Γενικές αρχές διδακτικής | |
Αισθητική αγωγή ΙΙ | |
Εισαγωγή στην πληροφορική | |
2Ο ΕΤΟΣ | |
3Ο ΕΞΑΜΗΝΟ | |
Προβλήματα εκπαίδευσης παιδιών με ειδικές ανάγκες | Διαδίκτυο και εφαρμογές του στην εκπαίδευση |
Κλινική νευροψυχολογία του παιδιού | Πρακτική άσκηση στο εργαστήριο νευροψυχολογίας |
Διαπολιτισμική εκπαίδευση | Στοιχεία γενετικής |
Περιγραφική και επαγωγική στατιστική | Ξένη Γλώσσα |
Κλινική Ψυχολογία: Ψυχολογικά προβλήματα παιδιών | |
Παιδική Λογοτεχνία | |
4Ο ΕΞΑΜΗΝΟ | |
Αξιολόγηση στην εκπαίδευση | Εισαγωγή στη μεθοδολογία έρευνας στην ειδική εκπαίδευση |
Νεοελληνική γλώσσα | Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις |
Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης | Σύγχρονες τάσεις στην Ειδική Αγωγή |
Γνωστική ψυχολογία: Μάθηση-μνήμη-σκέψη και διδασκαλία | Μουσική στην ειδική αγωγή |
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση | Εκπαιδευτική πολιτική στην προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση |
Ανάπτυξη μαθηματικής σκέψης στα παιδιά | Ξένη Γλώσσα |
3Ο ΕΤΟΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ | |
5Ο ΕΞΑΜΗΝΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ | |
Γλωσσική ανάπτυξη | Νοηματική Ι |
Μεθοδολογία Δραστηριοτήτων Προσχολικής Αγωγής Ι | Θεωρίες προσωπικότητας |
Εισαγωγή στις επιστήμες της αγωγής ΙΙ | Ξένη Γλώσσα |
Πρακτική άσκηση Ι | Εφαρμογές εκπαιδευτικής ψυχολογίας |
Διδασκαλία πρώτης ανάγνωσης και γραφής | Εφαρμογές εκπαιδευτικής έρευνας στην Ειδική Αγωγή |
Διδασκαλία προ-μαθηματικών εννοιών | |
6Ο ΕΞΑΜΗΝΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ | |
Έννοιες φυσικών επιστημών στην προσχολική αγωγή | Διδακτική νεοελληνικής γλώσσας ως ξένης |
Μεθοδολογία Δραστηριοτήτων Προσχολικής Αγωγής ΙΙ | Νοηματική ΙΙ |
Ψυχοπαθολογία | Η/Υ στην Ειδική Αγωγή |
Εφαρμογές περιβαλλοντικής αγωγής | Πολιτική της αναπηρίας |
Πρακτική άσκηση ΙΙ | Παιδιατρική |
Θεατρικό Παιχνίδι-Δραματοποίηση | Ξένη Γλώσσα |
3Ο ΕΤΟΣ ΔΑΣΚΑΛΩΝ | |
5Ο ΕΞΑΜΗΝΟ ΔΑΣΚΑΛΩΝ | |
Διδακτική μεθοδολογία Ι | Νοηματική Ι |
Διδακτική Νεοελληνικής Γλώσσας | Πειραματική διδασκαλία φυσικών επιστημών |
Διδακτική μαθηματικών | Θεωρίες Προσωπικότητας |
Διδασκαλία ανάγνωσης και γραφής | Ξένη Γλώσσα |
Πρακτική άσκηση Ι | Εφαρμογές εκπαιδευτικής ψυχολογίας |
Βασικές έννοιες φυσικών επιστημών | Εφαρμογές εκπαιδευτικής έρευνας στην Ειδική Αγωγή |
Διδακτική Λογοτεχνίας-Αφηγηματολογία | |
6Ο ΕΞΑΜΗΝΟ ΔΑΣΚΑΛΩΝ | |
Διδακτική Φυσικών Επιστημών | Νοηματική ΙΙ |
Διδακτική μεθοδολογία ΙΙ | Διδακτική νεοελληνικής γλώσσας ως ξένης |
Ψυχοπαθολογία | Η/Υ στην Ειδική Αγωγή |
Πρακτική άσκηση ΙΙ | Πολιτική της αναπηρίας |
Διδακτική μαθηματικών ΙΙ | Ξένη Γλώσσα |
Εφαρμογές περιβαλλοντικής αγωγής | Παιδιατρική |
4Ο ΕΤΟΣ | |
7Ο ΕΞΑΜΗΝΟ | ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΜΦΑΣΕΩΝ 7ου ΕΞΑΜΗΝΟΥ |
Πρακτική άσκηση Ι στις ΣΜΕΑ | ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ |
Νοητική υστέρηση | Ψυχοφυσιολογία των μαθησιακών διαταραχών |
Διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού Ψυχολογικά και εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά | ΑΥΤΙΣΜΟΣ |
Προβλήματα ακοής | Ψυχολογική αξιολόγηση στον αυτισμό |
Μαθησιακές δυσκολίες | ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ |
Οργάνωση συμπεριφοράς για παιδιά με ειδικές ανάγκες | Διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων |
Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις στη νοητική υστέρηση | |
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΚΟΗΣ | |
Νοηματική ΙΙΙ | |
8Ο ΕΞΑΜΗΝΟ | ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΜΦΑΣΕΩΝ 8ου ΕΞΑΜΗΝΟΥ |
Μαθησιακές δυσκολίες: Ανάπτυξη και παθολογία γλώσσας και ανάγνωσης στο παιδί | ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ |
Παιδαγωγική της ένταξης | Διαταραχές συμπεριφοράς και μαθησιακές δυσκολίες |
Συμβουλευτική γονέων και παιδιών | Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις στις μαθησιακές δυσκολίες |
Πρακτική άσκηση ΙΙ στις ΣΜΕΑ | Νευροψυχολογική εργαστηριακή εξάσκηση στις μαθησιακές δυσκολίες |
Κινητικά προβλήματα και πολλαπλές αναπηρίες | ΑΥΤΙΣΜΟΣ |
Ψυχολογικές θεωρίες ερμηνείας του αυτισμού | |
Σύγχρονα διδακτικά μοντέλα για παιδιά με αυτισμό | |
ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ | |
Δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης-Αυτόνομη διαβίωση | |
Προεπαγγελματική εκπαίδευση | |
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΚΟΗΣ | |
Δίγλωσση εκπαίδευση | |
Ανάπτυξη λόγου και ομιλίας στα παιδιά με προβλήματα ακοής |