334 Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Δυτ. Μακεδονίας (Φλώρινα)

Ιστορικό Σημείωμα γαι την Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας

Η Παιδαγωγική Ακαδημία Φλώρινας ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 1941, δηλ. κατά την διάρκεια της Κατοχής, με προφανή σκοπό την πνευματική και εθνική τόνωση του βορειοδυτικού ελλαδικού χώρου. Καθ' όλη την διάρκεια της λειτουργίας της (ακαδ. έτος 1941-42 μέχρι ακαδ. έτος 1986-87) οι συνθήκες εκπαίδευσης των υποψήφιων δασκάλων δεν υπήρξαν ιδανικές. Αρχικά η έλλειψη διδακτηρίου αποτέλεσε χρόνιο πρόβλημα, αφού μέχρι το ακαδ. έτος 1983-84 η Σχολή στεγαζόταν στο κτίριο του Δ' Δημοτικού Σχολείου. Η έλλειψη εξάλλου οργανωμένης φοιτητικής λέσχης και εστιών σε συνδυασμό με τις δύσκολες κλιματολογικές συνθήκες και το κλειστό περιβάλλον της μικρής Φλώρινας παρεμπόδιζαν την άνετη παραμονή του σπουδαστικού πληθυσμού στην πόλη και την ένταξή του στην πνευματική της ζωή. Με εξαίρεση τις κατευθυνόμενες εκδηλώσεις που οργάνωνε η Σχολή, ομιλίες, εθνικές εορτές, εκδρομές κλπ., η υπόλοιπη κοινωνική ζωή και δραστηριότητα των σπουδαστών ήταν πολύ περιορισμένη. Στην περίπτωση της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Φλώρινας λοιπόν η εκπαίδευση δασκάλων περιορίζεται στην υποχρεωτική παρακολούθηση των μαθημάτων και στην τήρηση των κανονισμών του ιδρύματος.

Σκοπός

Τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, σκοπό έχουν την ανάδειξη επιστημόνων που θα καλύψουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας.

Διάρκεια & Περιεχόμενο Σπουδών

Η διάρκεια σπουδών είναι 8 εξάμηνα και περιλαμβάνει πρακτική εξάσκηση που είναι υποχρεωτική. Τα μαθήματα κάθε έτους διδάσκονται σε 2 εξάμηνα. Οι εξετάσεις διενεργούνται 3 φορές το χρόνο.

Επαγγελματικές Διέξοδοι

Οι πτυχιούχοι μπορούν να καλύψουν θέσεις εργασίας σε τομείς ανάλογους με τις σπουδές και την εξειδίκευση τους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μπορούν να απασχοληθούν στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα: στη Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ως δάσκαλοι, στις υπηρεσίες της Λαϊκής Επιμόρφωσης, σε ερευνητικά κέντρα, σε προγράμματα αλφαβητισμού ειδικών ομάδων της χώρας, σε ειδικά σχολεία, στην παιδαγωγική έρευνα, στην ειδική αγωγή μετά από 5 χρόνια υπηρεσίας στην εκπαίδευση και διετή μετεκπαίδευση.

Πρόγραμμα Σπουδών

Α΄ ΕΞΑ ΜΗΝΟ

Εισαγωγή στην Παιδαγωγική
Μεθοδολογία Παιδαγωγικής Έρευνας Ι
Ιστορία της Αγωγής
Παιδαγωγική Ψυχολογία Ι
Ελληνική Γλώσσα Ι
Παιδική Λογοτεχνία
Ελληνική Ιστορία Ι
Θρησκειολογία
Μαθηματικά Ι
Εικαστική Αγωγή

Β΄ ΕΞΑ ΜΗΝΟ

Παιδαγωγική Ψυχολογία ΙΙ
Σχολική Παιδαγωγική Ι
Ελληνική Γλώσσα ΙΙ
Ελληνική Ιστορία ΙΙ
Φυσική Ι
Μουσική Αγωγή
Φυσική Αγωγή Ι
Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση, Α΄ Φάση

Γ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ

Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης
Εξελικτική Ψυχολογία Ι
Σχολική Παιδαγωγική ΙΙ
Ομαδοκεντρική Διδασκαλία
Ελληνική Ιστορία ΙΙΙ
Φιλοσοφία της Θρησκείας
Πληροφορική και Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση
Φυσική ΙΙ

Δ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ

Μεθοδολογία Παιδαγωγικής Έρευνας ΙΙ
Εξελικτική Ψυχολογία ΙΙ
Ειδική Αγωγή
Σχολική Παιδαγωγική ΙΙΙ
Εκπαιδευτική Αξιολόγηση
Ελληνική Γλώσσα ΙΙΙ
Διαπολιτισμική Αγωγή και Εκπαίδευση
Μαθηματικά ΙΙ
Στατιστική Ι
Ιστορία της Τέχνης

Ε΄ ΕΞΑΜΗΝΟ

Διδακτική της Πρώτης Ανάγνωσης και Γραφής
Περιβαλλοντική Αγωγή
Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση, Β΄ Φάση

(Ο φοιτητής επιλέγει έναν από τους παρακάτω τρεις κύκλους)

1ος Κύκλος

Διδακτική της Νεοελληνικής Γλώσσας
Διδακτική της Ιστορίας
Διδακτική των Θρησκευτικών

2ος Κύκλος

Διδακτική των Μαθηματικών
Διδακτική των Φυσικών
Διδακτική της Μελέτης του Περιβάλλοντος

3ος Κύκλος

Διδακτική των Εικαστικών
Διδακτική της Μουσικής
Διδακτική της Φυσικής Αγωγής

ΣΤ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ

Εικαστική Αγωγή ΙΙ
Φιλοσοφία της Παιδείας
Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση, Β΄ Φάση

(Ο φοιτητής επιλέγει έναν από τους παρακάτω τρεις κύκλους)

1ος Κύκλος

Διδακτική της Νεοελληνικής Γλώσσας
Διδακτική της Ιστορίας
Διδακτική των Θρησκευτικών

2ος Κύκλος

Διδακτική των Μαθηματικών
Διδακτική των Φυσικών
Διδακτική της Μελέτης του Περιβάλλοντος

3ος Κύκλος

Διδακτική των Εικαστικών
Διδακτική της Μουσικής
Διδακτική της Φυσικής Αγωγής

Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Ολιγοθέσια Σχολεία
Ελληνική Λαογραφία
Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση, Β΄ Φάση

(Ο φοιτητής επιλέγει έναν από τους παρακάτω τρεις κύκλους)

1ος Κύκλος

Διδακτική της Νεοελληνικής Γλώσσας
Διδακτική της Ιστορίας
Διδακτική των Θρησκευτικών

2ος κύκλος

Διδακτική των Μαθηματικών
Διδακτική των Φυσικών
Διδακτική της Μελέτης του Περιβάλλοντος

3ος κύκλος

Διδακτική των Εικαστικών
Διδακτική της Μουσικής
Διδακτική της Φυσικής Αγωγής

Η΄ ΕΞΑΜΗΝΟ

Συγκριτική Παιδαγωγική
Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση Γ΄ Φάση

Μαθήματα επιλογής χειμερινού εξαμήνου

Ιστορία, πολιτισμός και παιδεία του Ισλάμ στο βαλκανικό χώρο
Μικροδιδασκαλία
Εισαγωγή στη χρήση των τεστ
Ιστορία της εκπαίδευσης στην περίοδο της Τουρκοκρατίας
Αναλυτικά προγράμματα
Σχολική πειθαρχία – θεωρία και έρευνα
Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στην Εκπαίδευση
Νοητική καθυστέρηση Ι
Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Ανάλυση διδακτικών επεισοδίων
Διδακτική ξένης γλώσσας
Σχολικές βιβλιοθήκες
Γλωσσοπαιδαγωγικά θέματα
Ευρωπαϊκή ταυτότητα – Ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης
Εκπαίδευση – κοινωνία – οικονομία στη Φλώρινα στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα
Δομή και κοινωνικοοικονομική κατάσταση της ελληνικής οικογένειας
Ελληνική Λογοτεχνία Ι
Ελληνική Λογοτεχνία ΙΙ
Το παιδικό διήγημα
Ο νεοελληνικός υπερρεαλισμός
Τα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας του Δημοτικού Σχολείου
Η Ιστορία από τις πηγές
Ελληνισμός της διασποράς
Μικρασιατικός Ελληνισμός
Θέματα Ιστορίας και Πολιτισμού
Το προσφυγικό πρόβλημα στην Ελλάδα (1912 – 1930)
Εικαστική φιλοσοφία
Δικαιώματα του ανθρώπου και εκπαίδευση
Στατιστική ΙΙ
Εισαγωγή στην πληροφορική
Σχεδίαση και ανάπτυξη εκπαιδευτικού λογισμικού
Γενική Βιολογία με έμφαση στη Βιολογία του Δημοτικού Σχολείου
Γραφή
Διδασκαλία μουσικών οργάνων
Χορωδιακή αγωγή
Ολυμπιακοί αγώνες και ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί
Αγωγή Υγείας Ι
Μαθησιακές δυσκολίες
Τουρκικά Ι
Διακοσμητικό σχέδιο
Αγγλικά Ι
Αγγλικά ΙΙΙ
Ιταλικά Ι

Μαθήματα επιλογής Εαρινού εξαμήνου

Ξένα και μειονοτικά σχολεία στην Ελλάδα
Εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας
Ο προβληματισμός ως διδακτική διαδικασία
Οι κοινωνικές σχέσεις των παιδιών της προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας
Σχολικά εγχειρίδια
Ιστορική διαμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος στην Κύπρο
Ιστορία της εκπαίδευσης στη Μακεδονία
Νοητική καθυστέρηση ΙΙ: Ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση
Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής
Ψυχολογία της Προσωπικότητας
Ο χαρακτήρας των Ελλήνων
Παγκοσμιοποίηση και εκπαίδευση
Τα ΜΜΕ και η ελληνική οικογένεια
Λογοτεχνία και εκπαίδευση
Ελληνική Λογοτεχνία ΙΙ
Το νεοελληνικό σονέτο
Η παιδική ποίηση
Απαγγελίες λογοτεχνικών κειμένων
Μαθηματικά στο Δημοτικό Σχολείο
Ιστορία της παιδείας μέσα από τα κείμενα
Μουσειακή εκπαίδευση
Μακεδονικό ζήτημα
Ο Ελληνισμός της Ρωσίας και της πρώην ΕΣΣΔ
Ιστορία και αρχαία ελληνική τέχνη
Το σημερινό προσφυγικό πρόβλημα
Η εκπαιδευτική χρήση του Διαδικτύου
Πληροφορική και Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση ΙΙ
Τοπική Ιστορία και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και η διδακτική τους
Η μέθοδος Project στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και στην Αγωγή Υγείας
Διδασκαλία μουσικών οργάνων
Δίκαιο ανηλίκων
Παιχνίδι και παιδική ηλικία
Υγιεινή και πρώτες βοήθειες
Αγωγή Υγείας ΙΙ
Τουρκικά ΙΙ
Ελεύθερο σχέδιο
Αγγλικά ΙΙ
Αγγλικά ΙV
Ιταλικά ΙΙ