356 Γεωγραφίας Χαροκοπείου (Αθήνα)

Το Τμήμα Γεωγραφίας ιδρύθηκε το 1999 μετά από πρόταση του Πανεπιστημίου. που υποβλήθηκε για πρώτη φορά το 1994. Η πρόταση αυτή. αφού βελτιώθηκε εντάχθηκε το 1997 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης του ΥΠΕΠΘ, με επιστημονικό υπεύθυνο της σχετικής δράσης τον καθηγητή Οικονομικής Γεωγραφίας του Τμήματος Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας κ. Κωστή Χατζημιχάλη.

Σκοπός

Το αντικείμενο, και κατά προέκταση οι σπουδές της Γεωγραφίας, έχουν υποστεί σημαντικές αλλαγές κατά τα τελευταία 40 χρόνια. ο/η γεωγράφος δεν περιορίζεται πλέον σε μια συμβατική θεώρηση και περιγραφή των ανθρώπινων δραστηριοτήτων και των μεταβολών στο φυσικό περιβάλλον. Η προσέγγιση αυτή, η οποία σήμερα μπορεί πλέον να χαρακτηριστεί ως παραδοσιακή, έχει αντικατασταθεί από μια προσέγγιση συστηματικής κατανόησης και κριτικής ανάλυσης των δυνάμεων που διαμορφώνουν τα γεωγραφικά φαινόμενα και σφαιρικής έως συνθετικής αντίληψης των φυσικών, κοινωνικών, οικονομικών και πολιτισμικών πτυχών της ανθρώπινης παρουσίας και δράσης στο χώρο.

Από τον καιρό που η γεωγραφία αποτελούσε αποκλειστικά μία περιγραφική επιστημονική προσέγγιση με άξονα τον απλό εντοπισμό υφιστάμενων χαρακτηριστικών του φυσικού περιβάλλοντος, απαντώντας στα ερωτήματα "τι", "πού", "πόσο", σήμερα έχει διευρύνει τον ορίζοντά της και τείνει να δίνει απαντήσεις στα πρόσθετα ερωτήματα "πώς" και "γιατί". Δύο σημαντικές εξελίξεις την βοήθησαν προς αυτή την κατεύθυνση. Η πρώτη, γνωστή ως «ποσοτική επανάσταση», είχε τις ρίζες της στη δεκαετία του 1950 και εκδηλώθηκε κυρίως κατά τη δεκαετία του 1960. Η εν λόγω μεταβολή, μετατόπισε το αντικείμενο της γεωγραφίας από την απλή χαρτογράφηση και περιγραφή, στην ερμηνεία των φαινομένων και την πρόβλεψη.

Η κυριαρχία όμως της ποσοτικής διάστασης, που αναμφίβολα ενίσχυσε την επιστημονική βάση της Γεωγραφίας, σύντομα τέθηκε σε αμφισβήτηση στο βαθμό που είχε αρχίσει να κατευθύνεται στην αναζήτηση αυτόνομων ιδανικών προτύπων, ταξινομημένων διαδικασιών και παγκόσμιων κανονικοτήτων. Η αμφισβήτηση αυτή λειτούργησε ως κίνητρο για τη στροφή της Γεωγραφίας προς νέες επιστημονικές κατευθύνσεις, στροφή που οδήγησε σε μια «κοινωνική-περιβαλλοντική επανάσταση». Τη φορά αυτή όμως η Γεωγραφία συνδιαλέγεται με επιστημονικές περιοχές όπως η πολιτική οικονομία, η ανθρωπολογία, η κοινωνιολογία, η οικολογία και η ψυχολογία. Η προσπάθεια πλέον επικεντρώνεται στην προσέγγιση των ανθρώπινων σχέσεων με το περιβάλλον, έχοντας ως πλαίσιο τον πραγματικό κόσμο. Η Γεωγραφία σήμερα εντάσσει και συσχετίζει την ανθρώπινη συμπεριφορά και δράση με τη δυναμική των περιβαλλοντικών, κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών διεργασιών. Εντοπίζει τις αστοχίες των ανθρώπινων-κοινωνικών συστημάτων σε όλες τις κλίμακες και τα επίπεδα του χώρου το τοπικό, το εθνικό αλλά και το υπερεθνικό. Η Γεωγραφία ενσωματώνει έτσι στο αντικείμενό της -ή καλύτερα επαναφέρει- ζητήματα όπως η γεωμορφολογία και η κλιματολογία, η χαρτογραφία, η αστική και περιφερειακή ανάπτυξη, οι διεθνείς σχέσεις, το διεθνές εμπόριο και τα προβλήματα ανάπτυξης στον Τρίτο Κόσμο, η γεωπολιτική, η ιστορία των τεχνολογικών αλλαγών, η περιβαλλοντική και ενεργειακή διαχείριση κοκ.

Το επιστημονικό αντικείμενο της Γεωγραφίας στο νέο Τμήμα συγκροτείται από γνώση και αντικείμενα: (α) φυσικής γεωγραφίας (γεωμορφολογία, ωκεανογραφία, κλιματολογία, υδρολογία, κ.α), (β) ανθρώπινης γεωγραφίας (οικονομική, πολιτική, κοινωνική, ιστορική, και πολιτισμική γεωγραφία), (γ) εφαρμοσμένης γεωγραφίας / προγραμματισμού και διαχείρισης του χώρου (αστική και περιφερειακή ανάπτυξη, τοπική ανάπτυξη, χωροταξία, διαχείριση περιβάλλοντος κ.α). Στοιχεία αυτών των αντικειμένων αξιοποιούνται κατά συνθετικό τρόπο στη γεωγραφία συγκεκριμένων τόπων και περιφερειών (γεωγραφία Ελλάδας, Βαλκανίων, Ευρωπαϊκής Ένωσης, Λατινικής Αμερικής, Αφρικής κλπ). Τέλος στα παραπάνω γνωστικά πεδία προστίθενται η γεωπληροφορική, η στατιστική, η χαρτογραφία, τα γεωγραφικά συστήματα πληροφοριών (ΓΣΠ), η τηλεπισκόπηση / τηλεανίχνευση, κ.α.

Επαγγελματικές Διέξοδοι

Ο μελλοντικός γεωγράφος έχει δυνατότητες επαγγελματικής δραστηριοποίησης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό στο Δημόσιο, τον Ιδιωτικό και τον Κοινωνικό τομέα. Οι πρόσφατες μεταβολές στις δομές της οικονομίας και οι τάσεις διεθνοποίησης και ενοποίησης των αγορών (κυρίως βέβαια μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση) δημιουργούν νέες δυνατότητες για πτυχιούχους με τα επιστημονικά χαρακτηριστικά του γεωγράφου. Αναλυτικά οι εν δυνάμει χώροι επαγγελματικής και επιστημονικής δράσης και συνεισφοράς των πτυχιούχων γεωγράφων στους επί μέρους τομείς της οικονομίας και της κοινωνίας είναι:

Ι. ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

Κεντρικό κράτος
Υπουργεία, αποκεντρωμένες υπηρεσίες κεντρικής διοίκησης, οργανισμοί εποπτευόμενοι από κεντρική διοίκηση, γενικές γραμματείες περιφερειών, οργανισμοί κοινής ωφέλειας, οργανισμοί συλλογής στατιστικών στοιχείων και δεδομένων, οργανισμοί ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, Δήμοι και Κοινότητες, Αναπτυξιακές Εταιρείες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δημοτικές και διαδημοτικές επιχειρήσεις.

Δημόσια Εκπαίδευση
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση όπου το μάθημα της γεωγραφίας διδάσκεται από μη πτυχιούχους γεωγράφους, ειδικές σχολές (π.χ. ΤΕΕ, ΙΕΚ, Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης), Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα

Επιστημονική Έρευνα
Δημόσια ερευνητικά κέντρα με δραστηριότητα σε θέματα γεωγραφίας, περιβάλλοντος, ιστορίας, διεθνών μελετών και πολιτικής κοκ.

ΙΙ. ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

Επιχειρήσεις με εθνικό-περιφερειακό δίκτυο
Τράπεζες, εμπορικές επιχειρήσεις με δίκτυα διανομής, μεγάλες επιχειρήσεις μεταφορών, βιομηχανικές επιχειρήσεις με τμήματα διανομής και marketing, επιχειρήσεις με δίκτυα πληροφορικής και τηλεματικής, επιχειρήσεις παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών.

Σύνδεσμοι επιχειρήσεων
Παραγωγικά επιμελητήρια και ενώσεις (πχ ΕΒΕΑ, ξενοδοχειακά επιμελητήρια κλπ), ιδιωτικά ερευνητικά ινστιτούτα (πχ ΙΟΒΕ, ICAP).

Εταιρείες και γραφεία μελετών
Σύμβουλοι χωροταξικών και πολεοδομικών μελετών, σύμβουλοι οικονομικής ανάπτυξης και αναπτυξιακών μελετών, γραφεία περιβαλλοντικών μελετών, θυγατρικές εταιρείες μελετών τραπεζών ή μεγάλων επιχειρήσεων, σύμβουλοι διεθνών ανταλλαγών και σχέσεων, σύμβουλοι διαχείρισης χωρικών δεδομένων και γεωγραφικών συστημάτων πληροφοριών.

Ιδιωτική εκπαίδευση
Ιδιωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εργαστήρια ελευθέρων σπουδών.

ΙΙΙ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

Μη κυβερνητικές οργανώσεις (NGOs) στην Ελλάδα και το εξωτερικό, συνδικαλιστικές οργανώσεις, συνεταιριστικές οργανώσεις, εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, διεθνή-εθνικά-περιφερειακά ιδρύματα και κέντρα πολιτιστικής ανθρωπιστικής μορφωτικής περιβαλλοντικής δραστηριότητας

Το Προεδρικό Διάταγμα Επαγγελματικής Κατοχύρωσης

Πρόγραμμα Σπουδών

1. Ενιαία συγκρότηση του γνωστικού αντικειμένου της Γεωγραφίας και αποφυγή πρώτον, του τυπικού διαχωρισμού μεταξύ φυσικής, ανθρώπινης και εφαρμοσμένης γεωγραφίας και, δεύτερον, των πρόωρων εξειδικεύσεων σε προπτυχιακό επίπεδο.
2. Επικοινωνία και αλληλοσυμπλήρωση με άλλες επιστημονικές περιοχές εντός του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και εκτός αυτού, αποστασιοποίηση δηλαδή από τη λογική της εσωστρεφούς αυτάρκειας.
3.  Ανάπτυξη της κριτικής σκέψης στους φοιτητές/ριες και προώθηση εκπαιδευτικών μεθόδων που δίδουν βάρος στις ατομικές και ομαδικές εργασίες, καθώς και στην προσφορά μαθημάτων επιλογής.
4. Έμφαση σε εργαστηριακές ασκήσεις και εκπαιδευτικές εκδρομές μικρής και μεγάλης διάρκειας και ανάπτυξη δεξιοτήτων για εργασίες τόσο πεδίου όσο και γραφείου.
5  Αναγνώριση και αποδοχή του πλουραλισμού των ενδιαφερόντων και των μελλοντικών επαγγελματικών ή ακαδημαϊκών προσανατολισμών στα πλαίσια του ευρύτατου αντικειμένου της γεωγραφίας. Το πρόγραμμα σπουδών στηρίζεται σε πέντε επιστημολογικούς πυλώνες: το χώρο, τον τόπο, το χρόνο, τη φύση και τις κοινωνικές σχέσεις, αναπτύσσεται δε στη βάση πέντε θεματικών περιοχών που προκύπτουν από το συγκερασμό των επί μέρους γνωστικών αντικειμένων με σκοπό την υπέρβαση των γνωστών στεγανών των εξειδικεύσεων.
Οι πέντε θεματικές περιοχές που αναπτύσσονται παράλληλα, καθώς εντάσσονται και στα 4 έτη σπουδών, είναι οι εξής:
Α. Τεχνικές και Μεθοδολογικές Δεξιότητες που περιλαμβάνουν επί μέρους διδακτικές ενότητες, όπως π.χ. Μαθηματικά και Πληροφορική, Υπολογιστικές Μέθοδοι για Γεωγράφους, Διδακτική Γεωγραφίας, Χαρτογραφία, ΓΣΠ, Φωτοερμηνεία / Τηλεπισκόπηση, Ξένες Γλώσσες.
Β. Φύση, Περιβάλλον, Κοινωνία με επί μέρους διδακτικές ενότητες τη Φυσική Γεωγραφία, τις Φυσικές Καταστροφές, τη Γεωμορφολογία, την Ωκεανογραφία, την Κλιματολογία, την Οικολογία, την Περιβαλλοντική Διαχείριση, τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.
Γ. Χώροι και Κοινωνίες: Πόλη, Ύπαιθρος, Περιφέρειες, με επί μέρους διδακτικές ενότητες την Ιστορία της Γεωγραφίας, την Ιστορική και Οικονομική Γεωγραφία των Νεώτερων Χρόνων, την Ιστορία των Τεχνικών, την Οικονομική Γεωγραφία, τη Χωροοικονομία (από τον τόπο στο παγκόσμιο σύστημα), την Αστική και Κοινωνική Γεωγραφία, την Πολιτική Γεωγραφία και Γεωπολιτική, την Πολιτισμική Γεωγραφία και Κοινωνική Ανθρωπολογία, τις Αναπαραστάσεις του χώρου-τόπου, την Πληθυσμιακή Γεωγραφία, την Κοινωνική Δημογραφία, τις Μεταναστεύσεις, τις Αγορές Εργασίας, τις Τεχνικές Υποδομές, τις Τεχνολογίες, τις Καινοτομίες.
Δ. Τόποι, Περιοχές, Περιφέρειες / Πολιτισμοί του Κόσμου που περιλαμβάνουν την Ελλάδα, τα Βαλκάνια, τη Μεσόγειο-Νότια Ευρώπη, την Αφρική, τη Νησιωτική Γεωγραφία και τις Ακτές, την Ευρώπη και την Ευρωπαϊκή Ενωση, τις ΗΠΑ, τη Λατινική Αμερική.
Ε. Προγραμματισμός και Διαχείριση του Χώρου με επιμέρους γνωστικά πεδία της Εφαρμοσμένης Γεωγραφίας όπως η Αστική και Περιφερειακή Ανάπτυξη, η Τοπική Ανάπτυξη, οι Χρήσεις Γης, η Διαχείριση Περιβάλλοντος, οι Πολεοδομικές και Χωροταξικές εφαρμογές, το Θεσμικό Πλαίσιο, τα συστήματα διακυβέρνησης με έμφαση στην Αυτοδιοίκηση κ.α. Με βάση τις θεματικές αυτές ενότητες καταρτίστηκε ένα πρόγραμμα σπουδών από μαθήματα που αναπτύσσονται σε τρεις κύκλους. Ο πρώτος κύκλος είναι εισαγωγικός και περιλαμβάνει το πρώτο έτος με υποχρεωτικά μόνο μαθήματα από τις τρεις πρώτες θεματικές περιοχές στην επιστήμη της γεωγραφίας. Ο δεύτερος κύκλος αποτελεί τον κορμό των σπουδών γεωγραφίας. Περιλαμβάνει το δεύτερο έτος με υποχρεωτικά μαθήματα και το τρίτο με υποχρεωτικά και κατ’ επιλογή μαθήματα και από τις πέντε θεματικές ενότητες. Στο διάστημα του δεύτερου κύκλου πραγματοποιούνται οι δύο υποχρεωτικές μεγάλες εκπαιδευτικές εκδρομές-έρευνες πεδίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ουσιαστικό στοιχείο της γεωγραφικής εκπαίδευσης. Εκτός από τις μεγάλες εκδρομές, σε κάθε εξαμηνιαίο μάθημα προβλέπονται μικρής διάρκειας επισκέψεις. Στον τρίτο κύκλο, της εμβάθυνσης, που καλύπτει τον τέταρτο χρόνο σπουδών, γίνονται λίγα υποχρεωτικά και περισσότερα κατ’ επιλογήν μαθήματα. Κατά τη διάρκεια αυτού του κύκλου ολοκληρώνεται η πτυχιακή εργασία και η πρακτική εξάσκηση. 
Στα περισσότερα εξάμηνα η εκπαιδευτική διαδικασία βασίζεται σε εργαστήρια (εργαστήριο φυσικής γεωγραφίας, ανθρώπινης και εφαρμοσμένης γεωγραφίας, γεωπληροφορικής και χαρτογραφίας), όπου η θεωρητική γνώση, το "πείραμα" και η πρακτική εξάσκηση αλληλοσυμπληρώνονται και αλληλοτροφοδοτούνται.

Α' ΕΤΟΣ

 

1ο Εξάμηνο

 
 

ΜΑΘΗΜΑ

ΩΡΕΣ
Α. Τεχνικές και Μεθοδολογικές Δεξιότητες  Φύση και Καταγραφή Γεωγραφικών Δεδομένων 3
Εισαγωγή στην Πληροφορική  4
Υπολογιστικά Μαθηματικά  3
Ξένες Γλώσσες 2

Β. Περιβάλλον.

Φύση, κοινωνία 

Περιβάλλον και  Ανθρωπος 2

Γ. Χώροι και κοινωνίες:

Πόλεις, ύπαιθρος,

περιφέρειες

Εισαγωγή στη Γεωγραφική Επιστήμη 3
Χώροι και Κοινωνίες  3
Χωρο-οικονομία (1) 3
Ιστορική και Οικονομική Γεωγραφία των Νεώτερων Χρόνων (1) 3
Δ. Τόποι, περιοχές, περιφέρειες του κόσμου    

Ε. Προγραμματισμός

Και διαχείριση του χώρου

   
Σύνολο μαθημάτων και ωρών 8 υποχρεωτικά (1 επιλογή) 24

 

  

2ο Εξάμηνο

 
 

ΜΑΘΗΜΑ 

ΩΡΕΣ
Α. Τεχνικές και Μεθοδολογικές Δεξιότητες  Ποσοτικές Μέθοδοι για Γεωγράφους(1) 4
Εφαρμογές Πληροφορικής 4
Εισαγωγή στη Χαρτογραφία 3
Ξένες Γλώσσες 2

Β. Περιβάλλον.

Φύση, κοινωνία 

Φυσική Γεωγραφία 4

Γ. Χώροι και κοινωνίες:

Πόλεις, ύπαιθρος,

περιφέρειες

Γεωγραφία Πληθυσμών και Δημογραφία 3
Χωρο-οικονομία (2) 3
Ιστορική και Οικονομική Γεωγραφία των Νεώτερων Χρόνων (2) 3
Δ. Τόποι, περιοχές, περιφέρειες του κόσμου    

Ε. Προγραμματισμός

Και διαχείριση του χώρου

   
Σύνολο μαθημάτων και ωρών 7  υποχρεωτικά (1 επιλογή) 24

 

 Β' ΕΤΟΣ

 

 

3ο Εξάμηνο

  

ΜΑΘΗΜΑ 

ΩΡΕΣ

Α. Τεχνικές και Μεθοδολογικές Δεξιότητες 

Ποσοτικές μέθοδοι ανάλυσης για γεωγράφους (2)

3

ΣΓΠ I

3

Αναλυτική Χαρτογραφία

3

Ξένες γλώσσες (επιλογής)

2

Β. Περιβάλλον.

Φύση, κοινωνία 

Κλιματολογία και Υδρολογία

3

Γ. Χώροι και κοινωνίες:

Πόλεις, ύπαιθρος,

περιφέρειες

 

Κοινωνική και αστική Γεωγραφία (1)

3

Οικονομκή Γεωγραφία

3

Πολιτική Γεωγραφία

3

Δ. Τόποι, περιοχές, περιφέρειες του κόσμου

  

 

Ε. Προγραμματισμός

Και διαχείριση του χώρου

  

 

Σύνολο μαθημάτων και ωρών

7 υποχρεωτικά 

1 επιλογή

 21

 

4ο Εξάμηνο

 

 

ΜΑΘΗΜΑ 

ΩΡΕΣ

Α. Τεχνικές και Μεθοδολογικές Δεξιότητες 

ΣΓΠ (2)

3

Θεματική Χαρτογραφία

3

Ξένες γλώσσες (επιλογής)

2

Β. Περιβάλλον.

Φύση, κοινωνία 

Γεωμορφολογία

3

Διαχείριση Περιβάλλοντος 3

Γ. Χώροι και κοινωνίες:

Πόλεις, ύπαιθρος,

περιφέρειες

 

Κοινωνική και Αστική Γεωγραφία (2)

3

Πολιτισμική Γεωγραφία

3

Δ. Τόποι, περιοχές, περιφέρειες του κόσμου

  

 

Ε. Προγραμματισμός

Και διαχείριση του χώρου

Αστική και Περιφερειακή Ανάπτυξη (1) 

 

Σύνολο μαθημάτων και ωρών

7 υποχρεωτικά 

1 επιλογή

21

 

Μεγάλη εκδρομή εσωτερικού

 

 

(Τα  προγράμματα  του Γ' και Δ΄ έτους είναι ενδεικτικά.  Η οριστικοποίηση των προγραμμάτων θα γίνει μετά από πρόταση της Γ. Σ του Τμήματος και απόφαση της Συγκλήτου )

 

Γ' ΕΤΟΣ

 

5ο Εξάμηνο

 
 

ΜΑΘΗΜΑ

ΩΡΕΣ

Α. Τεχνικές και Μεθοδολογικές Δεξιότητες

Φωτοερμηνεία - Τηλεπισκόπιση

3

Β. Περιβάλλον.

Φύση, κοινωνία 

Ωκεανογραφία

3

Επιλογές:

Παράκτια γεωμορφολογία

3

Γ. Χώροι και κοινωνίες:

Πόλεις, ύπαιθρος,

περιφέρειες 

Βιομηχανική Γεωγραφία

Και Νέες Τεχνολογίες 

3

Επιλογές:

Τουρισμός στην Ελλάδα και τη Μεσόγειο 

3

Γεωγραφία υπαίθρου

3

Δ. Τόποι, περιοχές, περιφέρειες του κόσμου

Γεωγραφική οργάνωση της Ε.Ε.

3

Επιλογές: 

Νησιώτικη και παράκτια Ελλάδα

 

3

Ε. Προγραμματισμός και Διαχείριση του χώρου

Επιλογές:

Αστική και περιφερειακή ανάπτυξη

3

Σύνολο μαθημάτων και ωρών

4 υποχρεωτικά 

3 επιλογές

21

 

6ο Εξάμηνο

 
 

ΜΑΘΗΜΑ

ΩΡΕΣ

Α. Τεχνικές και Μεθοδολογικές Δεξιότητες

Ποιοτικές μέθοδοι ανάλυσης για γεωγράφους

3

Β. Περιβάλλον.

Φύση, κοινωνία 

Βιογεωγραφία

3

Επιλογές: Περιβ/τική Διαχείριση, Φυσικοί Πόροι και Τεχνολογία

3

Γ. Χώροι και κοινωνίες:

Πόλεις, ύπαιθρος,

περιφέρειες 

Παγκοσμιοποίηση και παγκόσμια αναδιάρθρωση

3

Επιλογές:

Αστικοποίηση στην Ελλάδα και Ε.Ε

Μεταφορές και τεχνικές υποδομές

Αναπαραστάσεις του χώρου

3

3

3

Δ. Τόποι, περιοχές, περιφέρειες του κόσμου

Γεωγραφία Βαλκανίων

3

Επιλογές:

Τουρκία και Μέση Ανατολή

ΗΠΑ - Λατινική Αμερική

 

3

3

Ε. Προγραμματισμός και Διαχείριση του χώρου

Χρήσεις γης, διαχείριση γης

3

Επιλογές: 

Βιώσιμη Ανάπυτυξη

 

3

Σύνολο μαθημάτων και ωρών

4 υποχρεωτικά 

3 επιλογές

21

Μεγάλη εκδρομή εξωτερικού

 

 Δ' ΕΤΟΣ

 

7ο Εξάμηνο

 
 

ΜΑΘΗΜΑ

ΩΡΕΣ

Α. Τεχνικές και Μεθοδολογικές Δεξιότητες

Διδακτική γεωγραφίας

3

Επιλογές: 

Ειδικά θέματα ΣΓΠ

Ειδικά θέματα χαρτογραφίας

 

3

3

Β. Περιβάλλον.

Φύση, κοινωνία 

Επιλογές:

Ειδικά θέματα γεωμορφολογίας

3

Γ. Χώροι και κοινωνίες:

Πόλεις, ύπαιθρος,

περιφέρειες 

Γεωγραφίες του Τρίτου Κόσμου. Ανάπτυξη  και υπανάπτυξη

3

Επιλογές:

 

Ειδικά θέματα ιστορικής γεωγραφίας

Ειδικά θέματα οικονομικής γεωγραφίας

Γεωγραφία διατροφής και υγείας 

Εκτίμηση κοινωνικών επιπτώσεων

 

 

3

3

3

3

Δ. Τόποι, περιοχές, περιφέρειες του κόσμου

Νότια Ευρώπη -  Μεσόγειος

3

Επιλογές:

Η Ευρωπαϊκή ενοποίηση και ο χώρος της

Η Ελλάδα της Διασποράς

 

3

3

Ε. Προγραμματισμός και Διαχείριση του χώρου

Προγράμματα ανάπτυξης και διακυβέρνηση 

3

Σύνολο μαθημάτων και ωρών

4 υποχρεωτικά 

3 επιλογές

21

Διάλεξη

 

8ο Εξάμηνο

 
 

ΜΑΘΗΜΑ

ΩΡΕΣ

Α. Τεχνικές και Μεθοδολογικές Δεξιότητες

Πρακτική άσκηση

3

Εξέλιξη των ιδεών για τη Γεωγραφία 3

Β. Περιβάλλον.

Φύση, κοινωνία

Επιλογές :

Ειδικά θέματα περιβάλλοντος

 

3

Γ. Χώροι και κοινωνίες:

Πόλεις, ύπαιθρος,

περιφέρειες 

Επιλογές:

Εκτίμηση γεωγραφικών αλλαγών

Μετανάστευση στη Μεσόγειο και Βαλκάνια

3

3

Δ. Τόποι, περιοχές, περιφέρειες του κόσμου

Επιλογές:

Αφρική 

Ειδικά θέματα παραμεθόριων περιοχών

 

3

3

Ε. Προγραμματισμός και Διαχείριση του χώρου

Ειδικά θέματα πολεοδομίας - χωροταξίας

3

Σύνολο μαθημάτων και ωρών

3 υποχρεωτικά 

3 επιλογές

18

Πτυχιακή