358 Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών Πελοποννήσου (Τρίπολη)

Σκοπός

Βάσει του προεδρικού διατάγματος 138 της 17ης Μαΐου 2002 που δημοσιεύθηκε στο φύλλο αριθμ. 113 της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως και με το οποίο συστάθηκε το Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών, "Το Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών, έχει ως αποστολή την καλλιέργεια της επιστήμης και της τεχνολογίας των υπολογιστικών συστημάτων επεξεργασίας πληροφοριών και των εφαρμογών αυτών και την κατάρτιση επιστημόνων για τις ανάγκες της οικονομίας, της έρευνας, της βιομηχανίας και της εκπαίδευσης"..
Το Τμήμα στην πλήρη του ανάπτυξη προβλέπεται να χωρίζεται σε τρεις Τομείς:
Τομέας Θεωρητικής Πληροφορικής
Τομέας Συστημάτων Λογισμικού
Τομέας Τεχνολογίας Υπολογιστών

Πρόγραμμα Σπουδών

Το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών περιλαμβάνει εβδομήντα τρία μαθήματα (73) (ο κατάλογος των μαθημάτων ακολουθεί στο επόμενο κεφάλαιο) που χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες:
Κορμός Επιστήμης & Τεχνολογίας Υπολογιστών, που περιλαμβάνει
16 μαθήματα Κορμού (Κ01 έως K16) και
μία Πτυχιακή Εργασία (Κ17).
Μαθηματικά και Φυσική, που περιλαμβάνει
7 μαθήματα Κορμού (Κ18 έως Κ24) και
3 μαθήματα επιλογής (ΕΠ1, ΕΠ2, ΕΠ3),
Μαθήματα Κατευθύνσεων, που χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες ως εξής:
Κατεύθυνση Θεωρητικής Πληροφορικής, 10 μαθήματα,
Κατεύθυνση Συστημάτων Λογισμικού, 10 μαθήματα,
Κατεύθυνση Τεχνολογίας Υπολογιστών, 10 μαθήματα.
Ελεύθερα Μαθήματα, που περιλαμβάνει:
8 μαθήματα ομάδας 0 (Ε01 έως Ε08)
2 μαθήματα ξένων γλωσσών (Ε09 και Ε010) και
8 μαθήματα ομάδας 1 (Ε11 έως Ε18).

Τα 16 μαθήματα Κορμού Ε&Τ Υπολογιστών, η Πτυχιακή Εργασία και τα 7 μαθήματα κορμού Μαθηματικών και Φυσικής είναι υποχρεωτικά. Τα τρία μαθήματα Μαθηματικών ΕΠ1, ΕΠ2, ΕΠ3 και τα 10 μαθήματα κάθε κατεύθυνσης είναι μαθήματα επιλογής. Τα τελευταία διακρίνονται σε 3 κορμού κατεύθυνσης, σε 3 βασικά κατεύθυνσης σε 3 επιλογής κατεύθυνσης και σε μια Πρακτική 'Aσκηση.

Μαθήματα

Ο αριθμός και τα γράμματα δίπλα σε κάθε μάθημα είναι ο κωδικός του μαθήματος

Κορμός Επιστήμης & Τεχνολογίας Υπολογιστών

Κ01 - Εισαγωγή στην Ε&Τ της Πληροφορικής

Υπολογιστές και αλγόριθμοι, η ιεραρχία υλικού-λογισμικού, σχεδίαση αλγορίθμων, υπολογισιμότητα, πολυπλοκότητα και ορθότητα αλγορίθμων, δομή και λειτουργία υπολογιστών, η ιεραρχία των γλωσσών προγραμματισμού, επικοινωνία με τους υπολογιστές, μεταφραστές γλωσσών προγραμματισμού, λειτουργικά συστήματα, τεχνητή νοημοσύνη, κοινωνικές επιπτώσεις των υπολογιστών. Εισαγωγή στα δίκτυα επικοινωνιών. Η λειτουργία των δικτύων, αρχιτεκτονική δικτύων σε επίπεδα. Μέθοδοι μεταγωγής δεδομένων. Δίκτυα υψηλών ταχυτήτων και ολοκληρωμένων υπηρεσιών. Μέθοδοι επεξεργασίας σήματος και εικόνας, αλγόριθμοι, αρχιτεκτονικές τεχνολογίες υλοποίησης και εφαρμογές. Συμπίεση, μετάδοση, προστασία., Έλεγχος πρόβλεψη και ταξινόμηση.

Κ02 - Αλγόριθμοι και Πολυπλοκότητα

Η έννοια του αλγορίθμου και πολυπλοκότητας. Αναδρομικοί αλγόριθμοι και αναδρομικές εξισώσεις. Αλγόριθμοι ταξινόμησης και επιλογής. Σωροί και ουρές προτεραιότητας. Τεχνικές αναζήτησης: μετασχηματισμός κλειδιού (hashing), δένδρα αναζήτησης. Δυναμικός προγραμματισμός, Άπληστοι (greedy) αλγόριθμοι. Αλγόριθμοι γραφημάτων: αναζήτηση σε γράφημα, ελάχιστο συνδέον δένδρο, συντομότεροι δρόμοι, μέγιστη ροή. Γενικά θέματα: ταξινόμηση μέσω δικτύων, αλγόριθμοι σύγκρισης συμβολοσειρών, αριθμητικοί αλγόριθμοι NP-complete, προβλήματα.

Κ03 - Θεωρία Υπολογισμού

Στοιχεία θεωρίας γλωσσών και αυτομάτων. Κανονικοί αλγόριθμοι. Μηχανές Turing, Υπολογισμοί με μηχανές Turing, συνδυασμοί και επεκτάσεις μηχανών Turing. Θέση του Church, αρχέγονες αναδρομικές συναρτήσεις, Γκαιντελοποίηση, μ-αναδρομικές συναρτήσεις και Turing υπολογισιμότητα, παγκόσμιες μηχανές Turing. Μη-Υπολογισιμότητα. Turing απαριθμησιμότητα, αποδεκτικότητα, αποφασισιμότητα. Μη επιλύσιμα προβλήματα. Υπολογιστική Πολυπλοκότητα. Οι κλάσεις P και NP.

Κ04 - Δομές Δεδομένων και Αλγόριθμοι Αναζήτησης

Εισαγωγή. Η έννοια του Αφηρημένου Τύπου Δεδομένων (ΑΤΔ). Πίνακες, Εγγραφές, Σύνολα, Συμβολοσειρές (strings). Στοίβες, Αναδρομή, Λίστες, Δένδρα, (δυαδικά δένδρα, δυαδικά δένδρα αναζήτησης), Ισοζυγισμένα δένδρα (AVL). Γραφήματα (υλοποίηση, αλγόριθμοι). Αναζήτηση με μετασχηματισμό κλειδιού (hashing). Υλοποίηση των ΑΤΔ με μια γλώσσα αντικειμενοστραφούς προγραμματισμού (C++).

Κ05 - Αρχές Προγραμματισμού (C)

Αλγόριθμοι και επίλυση προβλημάτων, βασικές δομές προγραμματισμού, βασικές δομές δεδομένων, αναδρομικότητα, αντικειμενοστραφής προγραμματισμός, προγραμματισμός βασισμένος σε συμβάντα και παράλληλος προγραμματισμός, Προγραμματιστικά Περιβάλλοντα Διασύνδεσης (APIs). Κ06 - Αντικειμενοστραφής προγραμματισμός (C++, Java) Αντικειμενοστραφής φιλοσοφία, ιστορικό και εφαρμογές της. Έννοιες της αντικειμενοστραφούς φιλοσοφίας (αντικείμενο, κλάση, μέθοδος, μήνυμα, κρύψιμο πληροφορίας, εγκλωβισμός, αφαίρεση δεδομένων κλπ.). Μεθοδολογίες για αντικειμενοστραφή ανάλυση και σχεδιασμό πληροφοριακών συστημάτων. Στοιχεία αντικειμενοστραφών γλωσσών προγραμματισμού. Προγραμματισμός και ασκήσεις σε C++, Java.

Κ07 - Προγραμματισμός Συστήματος

Το Unix από την πλευρά του χρήστη. Βοηθητικά προγράμματα του Unix. Προγραμματισμός σε κελύφη. Προγραμματισμός λειτουργιών συστήματος σε C για χειρισμό λαθών, δημιουργία και τερματισμό διεργασιών, αποστολή/παραλαβή σημάτων, είσοδος/έξοδος χαμηλού επιπέδου, επικοινωνία μεταξύ διεργασιών μέσω σωλήνων, υποδοχών, ουρών μηνυμάτων, κοινής μνήμης και σηματοφόρων. Προγραμματιστική διαχείριση συστήματος αρχείων.

Κ08 - Τεχνολογία Λογισμικού

Μοντέλα ανάπτυξης λογισμικού (Μοντέλο Καταρράκτη, Κύκλος ζωής λογισμικού, Πρωτοτυποποίηση κλπ.). Προδιαγραφές Λογισμικού (Μελέτη σκοπιμότητας, Ανάλυση απαιτήσεων, Τυπικές Προδιαγραφές). Σχεδιασμός Συστήματος (Προσανατολισμένος στις λειτουργίες, Προσανατολισμένος στο αντικείμενο, Σχεδιασμός Συστημάτων Πραγματικού Χρόνου, Σχεδιασμός Διεπαφής με Χρήστες). Εργαλεία και Τεχνικές Προγραμματισμού και Ανάπτυξης Συστημάτων (Επαναχρησιμοποίηση Λογισμικού, Εργαλεία CASE, Περιβάλλοντα Ανάπτυξης Λογισμικού). Έλεγχος και Επαλήθευση Λογισμικού. (Τεχνικές Ελέγχου και Επαλήθευσης. Αξιοπιστία Λογισμικού. Ασφάλεια Λογισμικού. Έλεγχος Λαθών. Εργαλεία Ελέγχου Λαθών και Αποσφαλματωποιητές. Στατικός Έλεγχος). Διοίκηση Λογισμικού (Σχεδιασμός και Χρονοπρογραμματισμός Έργου, Διαχείριση Συστατικών Λογισμικού, Τεκμηρίωση, Εξασφάλιση Ποιότητας). Κ09 - Διαχείριση Αρχείων Πληροφοριών Βάσεις Δεδομένων και χρήσεις βάσεων δεδομένων. Έννοιες αρχιτεκτονική βάσεων δεδομένων. Αποθήκευση εγγράφων οργανώσεις αρχείων. Μονάδες αποθήκευσης, τοποθέτηση αρχείων στο δίσκο. Ταξινόμηση αρχείων. Αρχεία σωρού. Ταξινομημένα αρχεία. Τεχνικές κατακερματισμού. Ευρετήρια ενός επιπέδου. Ευρετήρια πολλών επιπέδων. Δυναμικά πολυεπίπεδα ευρετήρια (Β-δένδρα, Β+ - δένδρα).

Κ10 - Βάσεις Δεδομένων και ΣΔΒΔ

Γλώσσα SQL. Σχεσιακός Λογισμός, QUEL και QBE. Δικτυωτό Μοντέλο Δεδομένων. Ιεραρχικό Μοντέλο Δεδομένων. Συναρτησιακές Εξαρτήσεις και Κανονικοποίηση Σχεσιακών Βάσεων. Αλγόριθμοι Σχεδιασμού Σχεσιακών Βάσεων Δεδομένων. Κατάλογος Συστήματος. Επεξεργασία Δοσοληψιών. Συντονισμός Ταυτόχρονων προσπελάσεων. Τεχνικές Επαναλειτουργίας Βάσεων Δεδομένων.

Κ11 - Λογική Σχεδίαση

Εισαγωγή στην Άλγεβρα Boole. Λογικές συναρτήσεις. Απλοποίηση λογικών συναρτήσεων. Συνδυαστικά κυκλώματα. Βασικά ολοκληρωμένα ψηφιακά κυκλώματα (πολυπλέκτης, αποπλέκτης, κωδικοποιητής, αποκωδικοποιητής, παράλληλος δυαδικός αθροιστής και αφαιρέτης, δεκαδικός αθροιστής, μνήμη ROM, PLA, PAL). Σύγχρονα ακολουθιακά κυκλώματα και μέθοδος ανάλυσης και σχεδίασης. Καταχωρητές, μετρητές, μονάδες μνήμης. Αλγοριθμική μηχανή κατάστασης, Θέματα χρονισμού, Υλοποίηση μονάδας ελέγχου με πολυπλέκτη και PLA. Ασύγχρονα Ακολουθιακά Κυκλώματα. Εργαστήριο.

Κ12 - Αρχιτεκτονική Υπολογιστών

Εισαγωγή στην αρχιτεκτονική von Neumann. Μορφή εντολών και τρόποι διευθυνσιοδότησης. Ρεπερτόριο εντολών (RISC, CISC). Σχεδίαση μονοπατιού δεδομένων (data-path). Μονάδα έλεγχου (κυκλωματική, μικρο-προγραμματιζόμενη). Σωλήνωση. Κίνδυνοι σωλήνωσης και υλοποίησης. Επέκταση σε λειτουργίες πολλών κύκλων. Οργάνωση μνήμης (κύρια μνήμη, εικονική μνήμη). Κρυφή μνήμη (εντολών, δεδομένων). Αρτηρίες. Σύστημα Διακοπών. Σύστημα Εισόδου-Εξόδου. Μονάδες Εισόδου-Εξόδου. Εργαστήριο αρχιτεκτονικής και φροντιστήριο στη γλώσσα Assembly.

Κ13 - Λειτουργικά Συστήματα

Κατηγορίες λειτουργικών συστημάτων, διεργασίες, διαδιεργασιακή επικοινωνία και χρονοπρογραμματισμός διεργασιών, διαχείριση μνήμης και αλγόριθμοι αντικατάστασης σελίδων, μοντελοποίηση αλγορίθμων σελιδοποίησης, μοντέλο συνόλου εργασίας, συστήματα αρχειοθέτησης και μηχανισμοί προστασίας, αδιέξοδα και πολιτικές ανίχνευσης-αποφυγής και πρόληψης.

Κ14 - Δίκτυα Υπολογιστών

Εισαγωγή στα δίκτυα επικοινωνιών. Αρχές σχεδίασης δικτύων επικοινωνιών. Φυσικό επίπεδο. Επίπεδο σύνδεσης δεδομένων. Τοπικά δίκτυα. Επίπεδο δικτύου. Επίπεδα μεταφοράς, συνόδου, και παρουσίασης. Εφαρμογές. Ολοκλήρωση υπηρεσιών. Στοιχεία ανάλυσης απόδοσης, διαχείρισης και παρακολούθησης δικτύων.

Κ15 - Ιστορία των Υπολογιστών & Τηλεπικοινωνιών

Οι ρίζες της Πληροφορικής. Μηχανικά όντα και αυτόματα. Προέλευση της έννοιας της πληροφορίας. Η ιστορία του αυτόματου υπολογισμού. Από τις υπολογιστικές μηχανές στους υπολογιστές. Οι πρώτοι υπολογιστές. Πληροφορική και κυβερνητική. Πληροφορική και ηθική. Η έκρηξη των τεχνολογικών βελτιώσεων. Από την επανάσταση στον πολιτισμό της πληροφορικής. Το μέλλον της πληροφορικής.

Κ16 - Αγγλική ορολογία Ε&Τ Υπολογιστών

Βασικές γνώσεις Μαθηματικών από σημειώσεις. English for Mathematics. Βασικό λεξιλόγιο για υπολογιστές. Oxford English for Computing.

Κ17 - Πτυχιακή Εργασία

Εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας. Μαθηματικά και Φυσική

Κ18 - Φυσική

Μηχανική, Κινηματική, Νόμοι του Newton, Δυνάμεις - Πεδία, Δυναμική, Εργο - Ενέργεια, Δυναμική Στερεού (Άκαμπτου) Σώματος, Απλές Αρμονικές Ταλαντώσεις. Ηλεκτρομαγνητισμός, Ηλεκτροστατικά πεδία - Νόμος του GAUSS, Χωρητικότητα, Διηλεκτρικά, Μαγνητοσκοπικά πεδία - Νόμος του Αmpere, Νόμοι του Ohm, Κυκλώματα συνεχούς ρεύματος, Επαγωγή, Κυκλώματα εναλλασσόμενου ρεύματος.

Κ19 - Γραμμική Άλγεβρα

Βασικές έννοιες: Σύνολα, σχέσεις και απεικονίσεις, σύνθεση απεικονίσεων. Βασικά περί αλγεβρικών δομών. Ομάδες, δακτύλιοι, σώματα. Πολυώνυμα. Γραμμικοί χώροι (βάση, διάσταση, Ευκλείδιοι χώροι). Ορίζουσες και πίνακες. Γραμμικά συστήματα: βασικές έννοιες και προτάσεις, μέθοδοι λύσης. Ιδιοτιμές και ιδιοδιανύσματα πινάκων (SVD, Κανονική μορφή Jordan). Γραμμικές απεικονίσεις και μετασχηματισμοί. Διγραμμικοί, τετραγωνικοί και Ερμιτειανοί τύποι. Κωνικές Τομές.

Κ20 - Αριθμητική Ανάλυση

Στοιχεία θεωρίας σφαλμάτων. Αριθμητική λύση μη γραμμικών εξισώσεων. Αριθμητικές μέθοδοι επίλυσης γραμμικών συστημάτων. Αριθμητικές μέθοδοι υπολογισμού ιδιοτιμών-ιδιονυσμάτων. Προσεγγίσεις-Splines. Μέθοδος ελαχίστων τετραγώνων. Εισαγωγή στην αριθμητική παραγώγιση και στην αριθμητική ολοκλήρωση

Κ21 - Ανάλυση I

Βασικές τοπολογικές έννοιες. Πραγματικοί αριθμοί, Ακολουθίες, σειρές. Συναρτήσεις (όριο, συνέχεια, στοιχειώδεις συναρτήσεις). Ορισμένο ολοκλήρωμα (βασικές ιδιότητες). Παράγωγος (βασικές ιδιότητες). Αόριστο ολοκλήρωμα, γενικευμένο ολοκλήρωμα (μέθοδοι υπολογισμού). Δυναμοσειρές.

Κ22 - Ανάλυση IΙ

Καμπύλες. Συναρτήσεις πολλών μεταβλητών. Μερικές, παράγωγοι. Μερικές, παράγωγοι ανώτερης τάξης. Μέγιστα και ελάχιστα συναρτήσεων πολλών μεταβλητών. Πεπλεγμένες συναρτήσεις. Διπλά ολοκληρώματα. Τριπλά ολοκληρώματα. Εφαρμογές.

Κ23 - Διακριτά Μαθηματικά

Στοιχεία Λογικής, Σύνολα, Συνδυαστική (μεταθέσεις, συνδυασμοί και διακριτή πιθανότητα), Σχέσεις και Συναρτήσεις, Τάξεις πολυπλοκότητας αλγορίθμων, Γεννήτριες Συναρτήσεις, Αναδρομικές σχέσεις και αναδρομικοί αλγόριθμοι, Εισαγωγή στην θεωρία αριθμών.

Κ24 - Πιθανότητες και Στατιστική

Αξιώματα πιθανότητας, Δεσμευμένη πιθανότητα, Ανεξαρτησία,. Τυχαίες μεταβλητές κατανομές και συναρτήσεις πυκνότητας. Συναρτήσεις μιας τυχαίας μεταβλητής. Μέση τιμή και απόκλιση. Ροπές. Χαρακτηριστική συνάρτηση. Τυχαία διανύσματα. Κατανομές. Πυκνότητες. Συναρτήσεις τυχαίων διανυσμάτων. Ροπές, δεσμευμένη μέση τιμή. Εκτίμηση ελάχιστων τετραγώνων. Ακολουθίες τυχαίων μεταβλητών και σύγκλιση. Οριακά θεωρήματα. Στατιστική: Εκτίμηση παραμέτρων, έλεγχος υποθέσεων.

ΕΠ1 - Διαφορικές Εξισώσεις

Διαφορικές εξισώσεις πρώτης τάξης ειδικών μορφών (γραμμικές, Βernoulli, Riccati, χωριζομένων μεταβλητών, ομογενείς, πλήρεις, πολλαπλασιαστές Euler).Ύπαρξη, μονοσήμαντο, επεκτασιμότητα των λύσεων, καλώς τοποθετημένα προβλήματα. Γραμμικές διαφορικές εξισώσεις 2ης τάξης. Γενική θεωρία ομογενών και μή ομογενών διαφορικών εξισώσεων. Θεωρήματα διαχωρισμού και σύγκρισης του Sturm. H μέθοδος των δυναμοσειρών. Συστήματα γραμμικών διαφορικών εξισώσεων πρώτης τάξης. Γενική θεωρία για ομογενή και μη ομογενή συστήματα. Προβλήματα συνοριακών τιμών τύπου Sturm-Liouville. Mετασχηματισμός Laplace.

ΕΠ2 - Θεωρία Αριθμών

Το θεμελιώδες Θεώρημα της Αριθμητικής. Αριθμητικές συναρτήσεις και πολλαπλασιασμός. Μερικά στοιχειώδη θεωρήματα για την κατανομή των πρώτων αριθμών. Ισοδυναμίες. Το θεώρημα του Dirichlet για πρώτους αριθμούς σε αριθμητικές προόδους. Περιοδικές αριθμητικές συναρτήσεις και αθροίσματα Gauss. Τετραγωνικά υπόλοιπα. Νόμος της τετραγωνικής αντιστροφής. Αρχικές ρίζες. Κυκλοτομικά πολυώνυμα.

ΕΠ3 - Θεωρία Γραφημάτων

Εισαγωγή στα γραφήματα, Δέντρα, Γραφήματα Euler, Γραφήματα Hamilton, Επίπεδα Γραφήματα, Χρωματισμός Γραφημάτων, Δίκτυα Ροής, Εφαρμογές: Δίκτυα (κρίσιμο μονοπάτι). Μαθήματα Κατεύθυνσης Τομέα Θεωρητικής Πληροφορικής

ΚΘΠ01 - Θεωρία Γλωσσών Προγραμματισμού & Μεταγλωττιστές

Βασικές έννοιες. Στοιχεία συντακτικού γλωσσών τύπου-2 (Ομαδοποίηση γλωσσών κατά Chomsky, συντακτικό δένδρο, συντακτικά διαγράμματα). Αντικείμενα και τύποι αντικειμένων στις γλώσσες προγραμματισμού. Υλοποίηση αντικειμένων. Σύνθετα αντικείμενα. Έλεγχος δεδομένων. Υποπρογράμματα. Οργάνωση μνήμης. Εισαγωγή στη συντακτική ανάλυση γλωσσών τύπου-2 (topdown μεθοδολογία, αυτόματο στοίβας, on-line αλγόριθμος συντακτικής ανάλυσης). Στοιχεία σημασιολογικού γλωσσών τύπου-2. Εισαγωγή στις συναρτησιακές και λογικές γλώσσες.

ΚΘΠ02 - Γραφικά Υπολογιστών - Fractals

Βασικές έννοιες. Αλγόριθμοι για τη σχεδίαση ευθειών, κύκλων και ελλείψεων. Πίνακες μετασχηματισμών στο επίπεδο. Αλγόριθμοι Αποκοπής (σημείων, ευθειών και επιφανειών στο επίπεδο). Αλγόριθμoι σάρωσης πολυγωνικών επιφανειών (scan conversion). Πίνακες μετασχηματισμών στο χώρο των τριών διαστάσεων. Απεικονίσεις χώρου στο επίπεδο (κεντρικές και παράλληλες προβολές). Παράσταση καμπυλών (καμπύλες Bezier βαθμού n, κυβική παρεμβολή, Bsplines καμπύλες). Δομές δεδομένων και αλγόριθμοι στη γεωμετρία (δενδροειδείς, πλεγματικές δομές).

ΒΘΠ03 - Αλγοριθμική Επιχειρησιακή Έρευνα

Γραμμικός προγραμματισμός, προγραμματισμός ακεραίων και ανάλυση ευαισθησίας. Επίλυση προβλημάτων με γραφικές μεθόδους, ο αλγόριθμος Simplex. Μοντέλα με σημαντικές πιθανοθεωρητικές συνιστώσες. Μέθοδοι βραχυπρόθεσμης, μεσοπρόθεσμης και μακροπρόθεσμης πρόβλεψης, τα χαρακτηριστικά τους και περιοχές εφαρμογής τους. Ανάλυση χρονοσειρών και αποσύνθεση με τη μέθοδο Box-Jenkins.

ΘΠ04 - Υπολογιστική Επιστήμη

Επιλεγμένα θέματα αρχιτεκτονικής υπολογιστών, γλωσσών προγραμματισμού, δικτύων και επιστημονικής οπτικοποίησης. Υπολογιστικά εφικτές προσεγγίσεις σε βασικές μεθόδους, όπως επίλυση συνόλων γραμμικών εξισώσεων και αποτελεσματικοί αλγόριθμοι για παράλληλες και ακολουθιακές μηχανές. Μελέτες συγκεκριμένης περίπτωσης.

ΒΘΠ05 - Κρυπτολογία (Κρυπτογραφία & Κρυπτανάλυση)

Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της κρυπτολογίας. Κλασικές κρυπτογραφικές μέθοδοι. Σύγχρονες κρυπτογραφικές μέθοδοι: συμμετρική κρυπτογραφία και ασύμμετρη κρυπτογραφία. Συναρτήσεις κερματισμού και κώδικες αυθεντικοποίησης μηνυμάτων. Ψηφιακές υπογραφές και πρωτόκολλα αυθεντικοποίησης. Ασφάλεια σε δίκτυα. Η χρήση της κρυπτογραφίας στην αυθεντικοποίηση.

ΒΘΠ06 - Συνδυαστική Βελτιστοποίηση

Η εμβέλεια του ακέραιου και συνδυαστικού προγραμματισμού. Θεωρία πολυέδρων. Υπολογιστική πολυπλοκότητα. Πολυωνυμικοί αλγόριθμοι για γραμμικό προγραμματισμό. Γενικές αρχές ακέραιου προγραμματισμού. Η θεωρία των έγκυρων ανισοτήτων. Ισχυρές έγκυρες ανισότητες για δομημένα προβλήματα. Δυισμός και χαλάρωση (duality and relaxation). Γενικοί αλγόριθμοι ακέραιου προγραμματισμού. Αλγόριθμοι ειδικού σκοπού και οι εφαρμογές τους.

ΘΠ07 - Υπολογιστική Γεωμετρία

Βασική Ευκλείδια γεωμετρία. Convex Hulls. Τομές. Τριγωνοποίηση πολυγώνων. Γραμμικός προγραμματισμός. Αναζήτηση βάσει ορθογώνιων περιοχών. Θέσεις σημείων. Voronoi Diagrams. Τριγωνοποιήσεις κατά Delaunay. Γράφοι ορατότητας. Γεωμετρικές δομές δεδομένων.

ΚΘΠ08 - Παράλληλοι αλγόριθμοι

Εισαγωγή: βασικές έννοιες, κριτήρια απόδοσης, κλιμάκωση και επιβαρύνσεις. Κατηγοριοποίηση αλγορίθμων, αρχιτεκτονικών και εφαρμογών: αναζήτηση, "διαίρει και βασίλευε", παραλληλισμός δεδομένων. Στατικός και δυναμικός παραλληλισμός, μεταβίβαση μηνύματος και διαμοιραζόμενη μνήμη, συστολικές αρχιτεκτονικές. Αλγόριθμοι ταξινόμησης και αναζήτησης: συγχωνευτική ταξινόμηση, quicksort, bitonic sort, υλοποίηση σε διαφορετικές αρχιτεκτονικές. Παράλληλες τεχνικές κατά-βάθος-πρώτα και κατά-πλάτος-πρώτα. Αλγόριθμοι πινάκων: striping και διαμέριση, πολλαπλασιασμός πινάκων, γραμμικές εξισώσεις, ιδιοτιμές, πυκνές και αραιές τεχνικές, μέθοδοι πεπερασμένων στοιχείων. Βελτιστοποίηση: προβλήματα γράφων, συντομότερου μονοπατιού και συνεκτικά δένδρα. Δυναμικός προγραμματισμός, προβλήματα knapsack, χρονοπρογραμματισμός. Σύνθεση παράλληλων αλγορίθμων: αλγεβρικές μέθοδοι, σωληνώσεις, ομομορφισμοί.

ΘΠ09 - Ειδικά Θέματα Θεωρητικής Πληροφορικής

Κατά περίπτωση, ειδικά θέματα του τομέα Θεωρητικής Πληροφορικής.

ΘΠ10 - Πρακτική Άσκηση Θ. Π.

Κατά περίπτωση, πρακτική άσκηση σε αντικείμενα του τομέα Θεωρητικής Πληροφορικής. Μαθήματα Κατεύθυνσης Τομέα Συστημάτων Λογισμικού

ΚΣΛ01 - Τεχνητή Νοημοσύνη

Μέθοδοι τυφλής αναζήτησης. Μέθοδοι ευριστικής αναζήτησης. Παιγνίδια δύο παικτών. Αναπαράσταση γνώσης και διαδικασία εξαγωγής συμπερασμάτων μέσω λογικής πρώτης τάξης. Συστήματα διατήρησης της αλήθειας. Μη μονότονη συλλογιστική. Συλλογιστική με αβεβαιότητα. Πλαίσια και σημασιολογικά δίκτυα. Εφαρμογές.

ΒΣΛ02 - Ανάλυση Συστημάτων

Τι είναι πληροφοριακό σύστημα. Προσεγγίσεις στην ανάπτυξη συστημάτων. Ανάλυση προβλήματος και συλλογή πληροφοριών. Ανάλυση Διαδικασιών. Εννοιολογική μοντελοποίηση δεδομένων. Σχεδιασμός Συστήματος. Σχεδιασμός Διαδικασιών. Σχεδιασμός Δεδομένων. Σχεδιασμός Interface. Μεθοδολογίες Ανάλυσης και Σχεδιασμού Συστημάτων (SASD, SSADM, JSD, κλπ.).

ΚΣΛ03 - Επικοινωνία Ανθρώπου-Μηχανής

Γενική επισκόπηση της επιστήμης της Επικοινωνίας Ανθρώπου-Υπολογιστή. Ο χρήστης, ο υπολογιστής και η μεταξύ τους αλληλεπίδραση. Γνωστικά πλαίσια, νόηση, αναπαράσταση και μνήμη. Ανάλυση, σχεδίαση και καθορισμός του περιβάλλοντος αλληλεπίδρασης. Σχεδιασμός, καθορισμός και τύποι αλληλεπίδρασης. Θέματα εργονομίας, ανθρωπίνων παραγόντων και ευχρηστίας. Βασικές έννοιες της υλοποίησης αλληλεπίδρασης. Εργαλεία και περιβάλλοντα ανάπτυξης. Βοήθεια και καθοδήγηση του χρήστη. Τεκμηρίωση. Περιβάλλοντα αλληλεπίδρασης προσβάσιμα από άτομα με ειδικές ανάγκες. Εισαγωγή στην εικονική πραγματικότητα. Σύγχρονες τάσεις και καινοτομίες. Πρακτική Εργασία του Μαθήματος.

ΒΣΛ04 - Λογικός & Συναρτησιακός Προγραμματισμός

Η γλώσσα προγραμματισμού Prolog. Σύνταξη προγραμμάτων. Δηλωτική και διαδικαστική σημασία προγραμμάτων. Λίστες. Τελεστές. Αριθμητική. Έλεγχος οπισθοδρόμησης. Ενσωματωμένα κατηγορήματα. Χειρισμός δομών δεδομένων. Απλές εφαρμογές της Prolog σε προβλήματα αναζήτησης, συμβολική επεξεργασία, κατανόηση φυσικής γλώσσας, μεταπρογραμματισμό και έμπειρα συστήματα. Θεωρία λογικού προγραμματισμού. Θεωρίες πρώτης τάξης. Ερμηνείες και μοντέλα. Ενοποίηση. Σημασιολογία σταθερού σημείου. SLD-επίλυση. Στοιχεία λογικού προγραμματισμού με περιορισμούς, υλοποίησης συστημάτων λογικού προγραμματισμού και παράλληλου λογικού προγραμματισμού. Αρχές συναρτησιακού προγραμματισμού, απλές συναρτήσεις, σύνθεση συναρτήσεων, λ-εκφράσεις, αναδρομικές συναρτήσεις, λίστες, γλώσσα Lisp, σύγκριση Lisp-Prolog.

ΣΛ05 - Υπηρεσίες Διαδικτύου

Εισαγωγή στο προγραμματισμό στο διαδίκτυο, το διαδίκτυο ως παράδειγμα του μοντέλου εξυπηρετούμενου-εξυπηρέτη, ανάπτυξη εφαρμογών διαδικτύου, επικοινωνίες και δικτύωση, κατανεμημένα συστήματα αντικειμένων, τεχνολογία συνεργασίας, κατανεμημένα λειτουργικά συστήματα.

ΒΣΛ06 - Προστασία και Ασφάλεια Πληροφ. Συστημάτων

Θεμελιώδεις έννοιες (εμπιστευτικότητα, ακεραιότητα, διαθεσιμότητα, ακρίβεια, ευστάθεια, κίνδυνος), Μοντέλα ασφάλειας πληροφοριών και πρωτόκολλα αυθεντικοποίησης, έλεγχος προσπέλασης (ταυτοποίηση, εξουσιοδότηση), ασφάλεια λογισμικού, ανάλυση επικινδυνότητας, στοιχεία κρυπτολογίας, προστασία προσωπικών πληροφοριών (θεσμικό πλαίσιο).

ΚΣΛ07 - Λογισμικό Προηγμένων Συστημάτων

Κατανεμημένα συστήματα: επικοινωνία, συγχρονισμός, συστήματα αρχείων, μοντέλα διεργασιών. Ολοκλήρωση σε συστήματα μεγάλης κλίμακας. Διαθεσιμότητα και αντοχή σε σφάλματα. Ζητήματα διαδικτύου. Πολυεπίπεδες αρχιτεκτονικές λογισμικού.

ΣΛ08 - Έμπειρα Συστήματα και Εφαρμογές

Εισαγωγή στα έμπειρα συστήματα. Μεθοδολογία έμπειρων συστημάτων. Αναπαράσταση της γνώσης. Τεχνικές αναζήτησης. Βάση γνώσεων εξαγωγής συμπερασμάτων. Συστήματα βασισμένα σε κανόνες. Τεχνικές ανάκτησης πληροφοριών. Ψυχολογικές μέθοδοι. Το ανθρώπινο σύστημα επεξεργασίας της πληροφορίας. Εργαλεία κατασκευής έμπειρων συστημάτων.

ΣΛ09 - Ειδικά Θέματα Συστημάτων Λογισμικού

Κατά περίπτωση, ειδικά θέματα του τομέα Συστημάτων Λογισμικού.

ΣΛ10 - Πρακτική Άσκηση Σ. Λ.

Κατά περίπτωση, πρακτική άσκηση σε αντικείμενο του τομέα Συστημάτων Λογισμικού. Μαθήματα Κατεύθυνσης Τομέα Τεχνολογίας Υπολογιστών

ΚΤΥ01 - Σχεδίαση Ψηφιακών Συστημάτων

Εισαγωγή στα συστήματα μικροεπεξεργαστών. Αρτηρίες επικοινωνίας (ταξινόμηση, χρονισμός, λειτουργία, διακοπές-διαιτησία, διασύνδεση αρτηριών, παραδείγματα, ανάπτυξη αρτηρίας, διασύνδεση μονάδων). Συστήματα μνήμης (κατηγορίες, χαρακτηριστικά, διαχείριση μνήμης, ανίχνευση και διόρθωση λαθών). Κρυφή μνήμη (αρχιτεκτονική και υλοποιήσεις). Διασύνδεση περιφερειακών συσκευών (σειριακή, παράλληλη, παραδείγματα RS-233 Centronics, SCSI, PCMCIA, μονάδες διασύνδεσης). Εσωτερική δομή και λειτουργία μικροεπεξεργαστών (αρχιτεκτονική, παραδείγματα CISC-RISC μικροεπεξεργαστών). Παραδείγματα συστημάτων (προσωπικοί υπολογιστές, σταθμοί εργασίας, Χ-τερματικά). Ασκήσεις και προβλήματα (απόδοση, σχεδιασμός διασυνδέσεων, θεωρητικές ασκήσεις).

ΤΥ02 - Προηγμένες Αρχιτεκτονικές Υπολογιστών

Σωλήνωση. Κίνδυνοι σωλήνωσης και υλοποίηση. Επέκταση σε λειτουργίες πολλών κύκλων. Προηγμένη σωλήνωση. Δυναμικός προγραμματισμός στη σωλήνωση. Παράγοντες που επηρεάζουν το σχεδιασμό υπολογιστικών συστημάτων. Παραδείγματα υπολογιστικών συστημάτων (αρχιτεκτονική, ρεπερτόριο εντολών). Συστήματα μνήμης (τεχνικές και παράμετροι που αφορούν την σχεδίαση κρυφής μνήμης και εικονικής μνήμης). Εισαγωγή σε μη von Neumann αρχιτεκτονικές (συστολικές δομές, μηχανές ροής δεδομένων, νευρωνικά δίκτυα).

ΚΤΥ03 - Προηγμένα Λειτουργικά Συστήματα

Προστασία, αξιοπιστία και διαθεσιμότητα, λειτουργικά συστήματα δικτύου, πλεονεκτήματα κατανεμημένων συστημάτων, μοντέλο εξυπηρετούμενου-εξυπηρέτη, κλήση απομακρυσμένων διαδικασιών, επικοινωνία σε ομάδες, συγχρονισμός στα κατανεμημένα συστήματα, αδιέξοδα στα κατανεμημένα συστήματα.

ΤΥ05 - Σχεδίαση κυκλωμάτων VLSI

Τεχνολογία κατασκευής Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων (Ο.Κ.) (ανάπτυξη κρυστάλλων, κατασκευή δισκιδίων, επιταξία, οξείδωση, διάχυση, εμφύτευση ιόντων, απόθεση στιβάδων), μέθοδοι σχεδίασης αναπτύγματος Ο.Κ., κανόνες σχεδίασης κυκλωμάτων nMOS και CMOS, μικρολιθογραφία, είδη Ο.Κ., εξάσκηση στη σχεδίαση αναπτύγματος (layout) με χρήση του προγράμματος MAGIC.

ΒΤΥ06 - Θεωρία κωδίκων και εφαρμογές

Γενική θεώρηση. Πρώτες έννοιες. Ορισμός και μέτρο της ποσότητας πληροφορίας. Χρήσιμα μεγέθη και λειτουργίες. Μελέτη πηγών διακριτών μηνυμάτων (Εντροπία, Πλεονασμός, Κωδικοποίηση, ρυθμός παροχής πληροφορίας). Χωρητικότητα καναλιού διακριτών μηνυμάτων. Πηγές συνεχών μηνυμάτων και αναγωγή σε διακριτά. Θεωρήματα δειγματοληψίας. Κανάλι συνεχούς μηνύματος. Σύγκριση συστημάτων επικοινωνίας. Στοιχεία κωδικοποίησης ελέγχου σφάλματος.

ΒΤΥ08 - Επεξεργασία Σήματος

Αναλογικά-Ψηφιακά 1D και 2D σήματα και συστήματα, μετατροπή αναλογικών σε ψηφιακά σήματα, θεώρημα δειγματοληψίας σε μία και δύο διαστάσεις, γραμμικά χρονικά αμετάβλητα συστήματα (ΓΧΑ), σχέση εισόδου-εξόδου, συγκερασμός, συνάρτηση μεταφοράς, DFT και γρήγοροι αλγόριθμοι FFT υπολογισμού 1D και 2D DFT.

ΒΤΥ10 - Τεχνολογία Πολυμέσων & Εικονικής Πραγματικότητας

Εισαγωγή στις Τεχνολογίες Πολυμέσων : Ιστορική αναδρομή στις μεθόδους διάδοσης της πληροφορίας. Εισαγωγή στις τεχνολογίες πολυμέσων. Σύγκλιση τεχνολογιών. Προοπτικές για το μέλλον. Μη-συμβατικοί Τύποι Δεδομένων, (video, ήχος, εικόνα) και Τυποποιήσεις Φιλοσοφία εφαρμογών. Δομή Συστημάτων-Εφαρμογών Πολυμέσων: Αρχιτεκτονική Συστημάτων Υπερμέσων. Εισαγωγή στην Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Υπολογιστή, 3-διάστατες διεπαφές. Εισαγωγή στην εικονική πραγματικότητα, ιστορική ανασκόπηση, συσκευές επικοινωνίας (στερεοσκοπικές, κατάδειξης, αναγνώρισης κίνησης, ήχου), αλληλεπίδραση και ανάδραση, απαιτήσεις τεχνολογίας, ψυχολογικές συνιστώσες. Εισαγωγή σε τρισδιάστατα γραφικά και λογισμικό κατασκευής εικονικών κόσμων, εισαγωγή στη VRML 2.0, συστήματα συντεταγμένων, βασικά γεωμετρικά σχήματα, πολύπλοκα γεωμετρικά σχήματα, βελτιστοποίηση σχημάτων, κίνηση, αλληλεπίδραση. Εφαρμογές της Εικονικής Πραγματικότητας: αρχιτεκτονική, εκπαίδευση, ιατρική, τέχνη, οπτικοποίηση δεδομένων, προσομοίωση. Ανοικτά θέματα εικονικής πραγματικότητας: τεχνολογία, σχεδιασμός διεπαφών, κατανεμημένα εικονικά περιβάλλοντα.

ΤΥ11 - Σχεδίαση Εγκαταστάσεων Υπολογιστικών Κέντρων

Ιστορική εξέλιξη των υπολογιστικών κέντρων. Διαθεσιμότητα. Απόδοση και ρύθμιση. Διαχείριση αλλαγών. Διαχείριση προβλημάτων. Διαχείριση αποθηκευτικού χώρου. Διαχείριση δικτύου. Διαχείριση υπολογιστικού εξοπλισμού. Επάρκεια δυνατοτήτων και επεκτασιμότητα. Στρατηγική ασφάλειας. Ανάκαμψη από καταστροφές. Ολοκλήρωση διαδικασιών διαχείρισης. Ειδικά ζητήματα για περιβάλλοντα εξυπηρετούμενου-εξυπηρέτη και περιβάλλοντα με δυνατότητα πρόσβασης από το web.

ΤΥ13 - Ειδικά Θέματα Τεχνολογίας Υπολογιστών

Κατά περίπτωση, ειδικά θέματα του τομέα Τεχνολογίας Υπολογιστών.

ΤΥ14 - Πρακτική Άσκηση Τ. Υ.

Κατά περίπτωση, πρακτική άσκηση σε αντικείμενο του τομέα Τεχνολογίας Υπολογιστών.

Ελεύθερα Μαθήματα

Ε01 - Νομική Πληροφορική

Βασικές έννοιες και θεσμοί του Εθνικού, Υπερεθνικού και Διεθνούς Δικαίου (π.χ. Νόμος, Προεδρικό Διάταγμα, Οδηγία, Κανονισμός, Σύσταση κλπ). Εισαγωγή στα νομικά ζητήματα που θέτει η ΚτΠ (επάρκεια υφιστάμενου νομικού πλαισίου, ερμηνευτικά προβλήματα). Όργανα (Εθνικά και Διεθνή) και Ρυθμιστικές Αρχές σχετικές με την ΚτΠ (π.χ. Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ΕΕΤΤ, Αρχή Προστασίας Δεδομένων, Εθνική Επιτροπή Ηλεκτρονικού Εμπορίου κλπ.). Οργάνωση, αποστολή, αντικείμενο. Δίκαιο πληροφορικής ή/και δίκαιο της πληροφορίας. Τηλεπικοινωνίες - Νομικά ζητήματα. Συμβάσεις και προστασία λογισμικού. Ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας (Copyright κλπ.). Domain names - Ρυθμιστικό πλαίσιο και Νομικά ζητήματα. Ηλεκτρονικές Πράξεις και Συμβάσεις - Νομικά ζητήματα. Ρυθμιστικό και Νομοθετικό πλαίσιο Ηλεκτρονικού Εμπορίου. Προστασία Καταναλωτή στο Διαδίκτυο και στην ΚτΠ - Διαδίκτυο και Διαφήμιση. Ηλεκτρονική Υπογραφή- Ρυθμιστικό πλαίσιο και νομικά ζητήματα. Η προστασία του απορρήτου των επικοινωνιών στην ΚτΠ. Η προστασία της ιδιωτικότητας και των προσωπικών πληροφοριών στην ΚτΠ. Δημοκρατικοί θεσμοί και δικαιώματα στην ΚτΠ («Teledemocracy» - ηλεκτρονική διεξαγωγή εκλογών και ψηφοφοριών e-citizen, net-izen, e-debate). Παραβατικότητα και ποινικό δίκαιο στην ΚτΠ. Το πρόβλημα της εφαρμογής των νομικών κανόνων στην ΚτΠ.

Ε02 - Κοινωνικά και Επαγγελματικά Θέματα

Ιστορία του προγραμματισμού, κοινωνικό περιβάλλον, μέθοδοι και εργαλεία ανάλυσης, επαγγελματικές και ηθικές ευθύνες, πνευματική ιδιοκτησία, ευθύνες ανάπτυξης λογισμικού υψηλής ασφάλειας, προσωπικά δεδομένα και πολιτικές ελευθερίας, κοινωνικές επιπτώσεις του διαδικτύου.

Ε03 - Διδακτική της Πληροφορικής

Γνωριμία με βασικές παιδαγωγικές θεωρήσεις όπως η γνωστική θεωρία της μάθησης και οι επιμέρους παραλλαγές της, η πολιτιστική θεωρία, η θεωρία της δραστηριότητας κ.ά. Γνωριμία με διδακτικές εφαρμογές των παραπάνω παιδαγωγικών προσεγγίσεων σε θέματα που σχετίζονται με τη διδασκαλία της Πληροφορικής. Παράγοντες που επηρεάζουν την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Διδακτικές προσεγγίσεις της πληροφορικής. Διδακτικές αρχές, σχεδιασμός και υλοποίηση μαθημάτων πληροφορικής. Αξιολόγηση αναγκών και αξιολόγηση της διδασκαλίας. Μορφές αξιολόγησης μαθητών. Αξιοποίηση διδακτικών μέσων. Παιδαγωγική αξιολόγηση και μορφές αξιοποίησης εκπαιδευτικού λογισμικού πάνω στη διδασκαλία της πληροφορικής. Αξιοποίηση του διαδικτύου για εκπαίδευση των μαθητών και διαρκή επιμόρφωση. Διαδικτυακοί τόποι με αντικείμενο τη διδασκαλία της πληροφορικής. Αναπαραστάσεις μαθητών και διδασκόντων γύρω από τις νέες τεχνολογίες. Παράγοντες που τις επηρεάζουν. Μάθηση από απόσταση μέσω των νέων τεχνολογιών. Η διεθνής εμπειρία σε σχέση με την παρουσίαση μαθημάτων πληροφορικής από απόσταση. Αρχές σχεδιασμού και ανάπτυξη μαθημάτων πληροφορικής από απόσταση. Η ενσωμάτωση της μάθησης γύρω από την πληροφορική στη διδασκαλία άλλων γνωστικών αντικειμένων. Η ανάπτυξη της συνεργασίας διδασκόντων διαφορετικών αντικειμένων στη σχεδίαση μαθησιακών-διδακτικών δραστηριοτήτων με τη χρήση υπολογιστών. Εισαγωγή στις κατηγορίες και αρχές σχεδίασης παιδαγωγικού λογισμικού. Προβληματισμοί πάνω στις προοπτικές της χρήσης νέων τεχνολογιών στη διδακτική διαδικασία. Πως μπορεί να επηρεάσουν οι εξελίξεις στο χώρο της πληροφορικής το περιεχόμενο, και τις μεθόδους διδασκαλίας της πληροφορικής;

Ε04 - Ψυχολογία

Το μάθημα της Ψυχολογίας ασχολείται με τους μηχανισμούς που διέπουν τον ψυχισμό του ανθρώπου. Έτσι ο φοιτητής έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει γνώσεις για την προσωπικότητά του, αλλά και να κατανοήσει τις αντιδράσεις των άλλων ανθρώπων με τους οποίους συναλλάσσεται. Οι παραδόσεις περιστρέφονται γύρω από τις ακόλουθες ενότητες :
1. Οι ιστορικοί θεωρητικοί και οι βάσεις της επιστήμης της Ψυχολογίας
2. Εισαγωγή στις γνωστικές λειτουργίες
3. Η φύση και η ανάπτυξη της λειτουργίας της αντίληψης και της μνήμης
4. Οι παράγοντες θυμικού και κινήτρων στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς
5. Θεωρίες στάσεων και κοινωνικής αντίληψης
6. Η έννοια της νοημοσύνης
7. Παράγοντες προσωπικότητας και σχετικές θεωρίες
8. Απόκλιση της συμπεριφοράς

Ε05 - Πληροφορική και Εκπαίδευση

Πληροφορική κι εκπαιδευτική διαδικασία: χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού. Αρχές σχεδίασης εκπαιδευτικού λογισμικού. Κατασκευή λογισμικού για εκπαιδευτική χρήση. Επιτακτικός προγραμματισμός, συναρτησιακός προγραμματισμός και σχεδίαση συστημάτων για εκπαίδευση / κατάρτιση με τη βοήθεια Η/Υ.

Ε07 – Δημόσια Διοίκηση

Στο πλαίσιο του μαθήματος αυτού εξετάζεται η διοικητική οργάνωση του κράτους και των υπηρεσιών του, ώστε ο φοιτητής έχει την ευχέρεια να γνωρίσει τους τρόπους λειτουργίας του σύγχρονου ελληνικού κράτους. Η δημόσια διοίκηση περιλαμβάνει την κρατική διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση. Έτσι, παρουσιάζονται τα γενικά χαρακτηριστικά της κρατικής διοίκησης, τόσο σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης ( οργάνωση, λειτουργία υπουργείων και κεντρικών υπηρεσιών, όσο και σε επίπεδο περιφερειακών οργάνων. Παράλληλα δίνεται έμφαση στους θεσμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτης βαθμίδας ( δήμοι και κοινότητες) και δεύτερης βαθμίδας( νομαρχιακή αυτοδιοίκηση) καθώς και του ρόλου που διαδραματίζουν στην ανάπτυξη της περιφέρειας σε συνδυασμό με τη γενικότερη ευρωπαϊκή πολιτική. Τέλος, εξετάζονται οι σύγχρονες μέθοδοι διοικητικής (management) στοn τομέα της διοίκησης των δημοσίων οργανισμών, ιδιαίτερα μέσα από το πρίσμα της χρήσης των νέων τεχνολογιών.

Ε08 - Κοινωνιολογία

Το γνωστικό αντικείμενο της Γενικής Κοινωνιολογίας περιλαμβάνει θέματα της σύγχρονης κοινωνίας, της καθημερινότητας και των διαφόρων επίκαιρων ιδεολογιών. Ο φοιτητής έχει την ευκαιρία να γνωρίσει : · τη σύγχρονη και οργανωμένη κοινωνία στην εξέλιξή της,
· την κοινωνική διαστρωμάτωση
· την πλουραλιστική κοινωνία της πληροφορίας
· την κοινωνική πολιτική και ασφάλεια · τις επικρατούσες πολιτικές ιδεολογίες
· την παραβατικότητα
· τους περιθωριακούς και τις μειονότητες
· το σεξ και το φύλο,
ώστε να κατανοήσει τα προβλήματα της καθημερινής ζωής μέσα στην πολύπλοκη και αντιφατική κοινωνία.

Ε11 - Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης

Το μάθημα αποτελεί μία εισαγωγή στον επιστημονικό κλάδο των πληροφοριακών συστημάτων (information systems). Με δεδομένο το γεγονός ότι είναι πραγματικά αδύνατο να διανοηθούμε έναν μοντέρνο οργανισμό χωρίς πληροφοριακά συστήματα, το μάθημα αυτό έχει σχεδιασθεί έτσι ώστε να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες που σχετίζονται με την εφαρμογή των τεχνολογιών πληροφορικής σε οργανωτικές δομές και επιχειρησιακές διαδικασίες. Ο σκοπός αυτός αποκτά ιδιαίτερη σημασία δεδομένων και των αλλαγών και επιπτώσεων που επιφέρει το Διαδίκτυο στον τρόπο που λειτουργούν οι οργανισμοί, αφού δημιουργεί άμεσα την ανάγκη στις αγορές εργασίας για στελέχη που θα είναι σε θέση να κατανοήσουν την μετάβαση από τα ήδη υφιστάμενα στα νέα περιβάλλοντα και να αναπτύξουν πληροφοριακά συστήματα μέσω των οποίων η οποιαδήποτε στρατηγική του οργανισμού θα υλοποιηθεί και υποστηριχθεί. Την σειρά των διαλέξεων θα υποστηρίζει και η ανάλυση μελετών περιπτώσεων με σκοπό την καλύτερη κατανόηση της θεωρίας, και την απόδειξη της πρακτικής εφαρμογής αυτής.

Ε12 - Θεωρία Παιγνίων

Εισαγωγή στη Θεωρία Παιγνίων. Παίγνια μηδενικού αθροίσματος: μικτές στρατηγικές, επίλυση σε μικτές στρατηγικές ειδικών περιπτώσεων: (παίγνια 2x2, συμμετρικά παίγνια, παίγνια 2xn ή mx2, κυριαρχία), επίλυση σε μικτές στρατηγικές με γραμμικό προγραμματισμό. Θεωρία Χρησιμότητας ή Ωφέλειας. Παίγνια γενικού αθροίσματος: επίπεδα ασφαλείας και μη-συνεργατικό σημείο ισορροπίας Nash σε καθαρές και μικτές στρατηγικές, επίλυση με δι-γραμμικό προγραμματισμό και γραμμική συμπληρωματικότητα, αλγόριθμος Lemke-Howson, συνεργασία Pareto βέλτιστα και συνάρτηση διαιτησίας Nash, ισορροπία Stackelberg, ιεραρχικά παίγνια, διεπίπεδος προγραμματισμός. Απειροπαίγνια δύο παικτών: σημεία ισορροπίας Nash και Pareto βέλτιστα, πυρήνας παιγνίου, ισορροπία Stackelberg και διεπίπεδος προγραμματισμός, γεωμετρικές ερμηνείες και λύσεις, ανισορροπία Stackelberg και ευστάθεια Nash

Ε13 - Γνωσιακή Επιστήμη

Θέματα Ορισμού και Μεθοδολογίας. Νόηση και Τεχνητή Νοημοσύνη: Η έννοια της Υπολογισιμότητας. Τεχνητή Νοημοσύνη. Γνωσιακή Νευροεπιστήμη. Ο Νους ως ένα Συμβολικό Σύστημα. Νευρωνικά Δίκτυα. Φυσική Επιλογή και Γνωσιακή Επιστήμη. Φιλοσοφικά Προβλήματα Γνωσιακής Επιστήμης. Εφαρμογές Γνωσιακής Επιστήμης στην Εκπαίδευση.

Ε14 - Τραπεζική Πληροφορική

Εισαγωγή στις τραπεζικές έννοιες. Ενότητες τραπεζικού λογισμικού. Ειδικές απαιτήσεις. Πελατοκεντρικό μοντέλο στο τραπεζικό λογισμικό και τις διαδικασίες. Συστήματα ΑΤΜ. Συστήματα πιστωτικών καρτών με άμεση σύνδεση. Τραπεζική διαδικτύου. Ζητήματα ασφάλειας για τις συναλλαγές μέσω διαδικτύου. Νέες τραπεζικές υπηρεσίες και πληροφορική.

Ε15 - Διοίκηση Έργων Πληροφορικής

Εισαγωγή, βασικές έννοιες και στόχοι της διαχείρισης έργων. Βασικά χαρακτηριστικά έργων ανάπτυξης Πληροφοριακών συστημάτων (ΠΣ). Ανάλυση του έργου σε δραστηριότητες, με έμφαση στα έργα ανάπτυξης ΠΣ. Προγραμματισμός δραστηριοτήτων, παραδοτέων προϊόντων και ποιοτικού ελέγχου τους. Προγραμματισμός χρήσης πόρων. Οικονομικός προγραμματισμός. Δικτυωτή ανάλυση - μέθοδοι PERT και CPM. Παρακολούθηση της υλοποίησης των δραστηριοτήτων, της παράδοσης των προϊόντων και των ποιοτικών ελέγχων. Παρακολούθηση χρήσης πόρων. Οικονομική παρακολούθηση. Μέθοδοι διαχείρισης αποκλίσεων. Βασικές κατηγορίες κινδύνων σε έργα ανάπτυξης ΠΣ και τρόποι διαχείρισής τους. Εργαστηριακές ασκήσεις

Ε17 – Φιλοσοφία και Ποίηση

Στόχος αυτού του γνωστικού αντικειμένου είναι η αναζήτηση των σχέσεων της βαθύτερης οντολογικής ερμηνείας των εννοιών της φιλοσοφίας και της ποίησης, ώστε ο φοιτητής να εμπλουτίσει τις θεμελιώδεις γνώσεις του και να εμβαθύνει τις ιδέες του. Στο μάθημα αυτό διδάσκονται οι ακόλουθες ενότητες : · Η έννοια της αλήθειας στη φιλοσοφία της σωκρατικής και γερμανικής σχολής · Το φαινόμενο της γλώσσας στη φιλοσοφία και την ποίηση · Η αισθητική και οι επικρατούσες αντιλήψεις · Η ουσία της ποίησης · Η τέχνη κι η αλήθεια

Ε18 - Παιδαγωγικά

Η έννοια και το περιεχόμενο της Ψυχοπαιδαγωγικής. Θεωρητικά θεμέλια της Ψυχοπαιδαγωγικής και σταθμοί της αγωγής σύμφωνα με την Ψυχοπαιδαγωγική. Προβλήματα σχετικά με την ανάπτυξη, το παιδί, τον έφηβο και τη νοημοσύνη. Ανάπτυξη της θεωρίας του J. Piaget. Παιδικό σχέδιο. Τα κίνητρα, η πειθαρχία, το άγχος, η προσωπικότητα, η προσαρμογή στο σχολείο. Θεωρίες μάθησης (Pavlov, Skinner, Thorndike, Piaget, Ausubel, Kolb). Ολική ποιότητα στην εκπαίδευση. Εργασία προαιρετική.